Eleştiri
Certain Women
| C+ |
Minik hayatlardan artçı depremler çıkaran Kelly Reichardt, Sundance’in yollarını arşınlayıp buralara kadar gelmiş yeni filmi Certain Women’ı yine kadın karakterlerin egemenliğine bırakıp mücadelesi bol ama gösterişsiz hikayeler anlatmayı tercih etmiş. Film daha evvel bir başkası tarafından kaleme alınmış üç kısa öyküyü alıp tek bir film şeridinde birleştiriyor. Amerika’nın ışığa hasret kalmış coğrafyasını, kuzeybatıdaki sessiz Montana eyaletini mesken etmiş Reichardt karakterleri kusurlu ama kusurlu oldukları için gerçek hissiyatı veren kadınlarının birbiriyle asla kesişmeyecek hayatlarından ortak bir nokta bulmakta güçlük çektiğim deneyimleri paylaşıyor. Ki Certain Women’ın duygusal bir yorumlamaya girişildiğinde kupkuru hissettirmesinin, Reichardt’ın realist stilinin fazla kuramsallaşmasının sebebi de bu. Rahatça üç parçaya bölünerek üç ayrı kısa film olarak değerlendirilebilecek senaryo, yönetmenin neden bu kadınları anlatma ihtiyacı hissettiğini sorguladıkça daha da yapaylaşıyor. Laura Dern’le başlayan açılış pek âlâ uzun soluklu bir dizinin başarılı pilot bölümü olabilecekken, Reichardt’ın sıçradığı Michelle Williams ve Kristen Stewart’a ait hikayeler cetvelle çizilmişçesine düz. Dış dünyadan tamamen soyutlanmış gibi duran bir habitatta kalabalıklar arasındaki yalnızlığı sonuna kadar tadan kadınlara uygun görülmüş ekran süresi seyirciyi daha evvel ziyaret etmediği diyarlara sürüklemediği gibi başladığı yere geri dönerek sonlanıyor. Âdi bir hareketle filmin üçte birlik ilk parçasını Certain Women’dan ayırarak kısa film gibi yayınlamak belki izlediği hayatlar kadar boş bir hissiyatla filmi terk eden izleyici için bambaşka bir deneyime dönüşebilirmiş. Lâkin şu haliyle bir sene sonra adını hatırlamakta güçlük çekeceğimiz, Wendy and Lucy’nin gölgesinde kalmaya mahkum bir başka Reichardt filminden fazlası değil.