Eleştiri
Get Out
Erken vizyon döneminin beklenmedik gişe başarılarından birini elde eden Get Out, Key & Peele’ın tabir-i caizse ikincil Jordan Peele tarafından yaratılmış sosyal eleştirisi bol bir korku filmi. Beyaz eril bireylerin etrafındaki cinsiyet, dil, ırk bakımından azınlık olan her insan kalabalığı adına kararlar aldığı, ön kelimesinin yanına yargıyı kondurduğu gelişmemiş evrenimizden sözde liberal bir öfke nöbeti. Janr sinemasının klasiklerine sorgusuz hayranlık besleyen Peele, evrilmemiş eşitliği frensiz koşan zombimsi varlıkların istila ettiği bir dünyada gösterişli korku ögelerinin altına yerleştirip, acı realitemizden alt katmanda başka bir korku filmi daha yaratıyor. Ama B filmi ahlakıyla Rosemary’s Baby gibi başyapıtlara yüzünü dönse de sonunda tek olabildiği Stepword Wives. Yönetmenin sıkıntısının saf faşizmden ziyade bunun ötesine geçerek 21. yüzyılda siyah adama toplum ve medya tarafından uygun görülen roller olduğu apaçık ortada. Derin bir yaranın kanaya kanaya geldiği son hâle isyan bayrağını çekiyor. Söylenmeyeni dile getirmeye bu kadar yaklaşmışken Sidney Poitier – Spencer Tracy karşılaşmasının yepisyeni versiyonuna 50 sene sonra yeni bir şey ekleyememesi ise tamamen kendi yetisizliği. Bilin bakalım yemeğe kim geliyor? Vallahi bilmiyorum, ama kesinlikle Jordan Peele değil! Böylesine parlak ve yenilikçi, kendi içerisinde zeki olduğunu ima eden bir fikre cetvelle çizilmiş, tahmin edilebilir hiciv yakışmadığı gibi çiğ bir tezat oluşturuyor. Seküler taklidi yapan orta sınıfın işe yaradığını hissetmek adına hassasiyetlerini tatmin etsin diye tasarlanmış konsept bir filmden fazlası değil. Hele ki övüle övüle bitirilemeyen son parçadaki mühim tecellisi o kadar ahmakça ki, ağızda acı bir tat bırakmaması imkansız. Yakın tarihte izlediğimiz Ezra Edelman harikası O.J.: Made in America, daha yıllanmış bir meseleyle konuyu açsa da Get Out’ın toplumsal falakasından daha etkili bir sonuç çıkarabilmişti. Şimdi Peele otursun psikoterapiyi egosuna uygulasın, duygudurum bozukluklarını uzakta yaşasın. Vasatlığa geçit vermeye niyetimiz yok.
Fesat Mukayese: The Birth of a Nation > Get Out