Takip et

Oscar 2021

93. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri: Part I

tarihinde yayınlandı.

Ve artık büyük sona sayılı günler kaldı. Önümüzdeki Pazartesi büyü bozulacak ve Akademi, 23 dalda (ses kategorileri birleştirildiği için sayı bir kategori düştü) bu garip pandemi yılındaki adaylarını açıklayacak. Ben de gelenek olduğu üzere bugün itibariyle, toplamda üç günde, önce kendi tahminlerimi paylaşacağım. Ardından Seda Artar’la yaptığımız O Podcast’in tahminlerimizi konuştuğumuz yeni bölümü gelecek. Üstüne de O Takım’dan çıkan son listeleri okuyacaksınız. Son dakikaya kadar oynamalar yapma hakkım olduğunu da not düşerek gireyim ben işe. Hadi bakalım sürprizi bol, hepimizin yanıldığı, BAFTA’nın listesine bakarken yaşadığımız şokun üstüne çıktığımız bir sene olsun. Koş koş koş! Sağ ayakla…

ANİMASYON

[one_fifth]

1
SOUL

(Pixar/Disney)

[/one_fifth]

[one_fifth]

2
WOLFWALKERS

(GKIDS/Apple)

[/one_fifth]

[one_fifth]

3
ONWARD

(Disney/Pixar)

[/one_fifth]

[one_fifth]

4
THE CROODS: A NEW AGE

(Universal)

[/one_fifth]

[one_fifth_last]

5
A SHAUN THE SHEEP MOVIE: FARMAGEDDON

(Netflix/Aardman)

[/one_fifth_last]

BAFTA üçlüsüyle girelim söze… Pixar’ın yarıştaki en büyük atının her daim Oscar’a aday edileceğini ve ödülü alacağını biliyoruz zaten. Akademi’nin animasyon branşının büyük bir kısmını Disney ve Pixar çalışanlarının oluşturduğu düşünülürse zaferden zafere koşan Soul’u dışarıda bırakmak bütünüyle delilik olur. İkinci sırada elbette, bu kategoride daha evvel ağırlanmış The Secret of Kells ve Song of the Sea’nin yaratıcılarından Wolfwalkers var. İdeal bir evrende sadece adaylıkla yetinmez, ödülü de alırdı bu şaheser ya neyse. Üçüncü sırada ise yine Pixar’ın ellerinden, Soul gibi tek bir prekürsoru atlamamış Onward mevcut. İşler sonrasında biraz karışıyor gibi. Çünkü önceki senelerde karşılaştığımız türden başarılı alternatif animasyonlar yok elimizde. Yarışın I Lost My Body’si, Mirai’si, The Breadwinner’ı, Loving Vincent’ını arıyor gözler. Ama sanıyorum pandemi yılında olduğumuzu kendimize hatırlatmak, çok da maceraya girişmemek gerekiyor. Bu sebeple BAFTA hariç her yerde karşımıza çıkan The Croods: A New Age ve kategorinin ABD harici boşluğunu Netflix’te olmasını da kullanarak doldurabilecek A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon konduruyorum ben. Over the Moon’un Annie’den yediği darbe sonrası ayakta duramayacağını da düşünerek… Annie’nin bağımsız animasyon dalında boy göstermiş Calamity ve Ride Your Wave diyecek cengaverlere de şimdiden selam olsun. Ben bu riski alamadım.

Olur ya bir gün gelir ya: Over the Moon, Calamity Jane, Ride Your Wave, The Willoughbys


BELGESEL

[one_fifth]

1 COLLECTIVE
(Magnolia)

[/one_fifth]

[one_fifth]

2 CRIP CAMP
(Netflix)

[/one_fifth]

[one_fifth]

3 TIME
(Amazon)

[/one_fifth]

[one_fifth]

4 WELCOME TO CHECHNYA
(HBO)

[/one_fifth]

[one_fifth_last]

5 MY OCTOPUS TEACHER
(Netflix)

[/one_fifth_last]

Belgesel kategorisinde tahmin yaparken de dikkat edilmesi gereken en önemli şey izlediğiniz filmin ne kadar önemli hissettirdiği. Mesela geçtiğimiz yıl Apollo 11, American Factory ile birlikte sezonda en çok ödüle aday edilmiş yapım olmasına karşın Akademi meselesini elzem bulmadığından aday listesine almamış ve IDA hariç hiçbir listede göremediğimiz The Edge of Democracy’e yönelmişti. Bu yıl da benzer bir sınava The Truffle Hunters, Dick Johnson is Dead ve The Painter and the Thief tabi tutulacak. Üçü de şu an mevcut belgesel ödülleri içerisinde, Akademi’nin ilk 15’ine kalan yapımlar arasında üst sıralara oynasa da AMPAS’ın bu daldaki profiline asla uymuyorlar. Romanya’nın aynı zamanda uluslararası film kategorisindeki aday adayı Collective, Obama çiftinin yapım şirketinden çıkma Crip Camp, eleştirmenlerin favorisi Time ve izleyip de çarpılmayan biri olacağına inanmak istemediğim Welcome to Chechnya için ise durumlar farklı. Bilhassa Çeçenistan’daki LGBTIQ+ soykırımını konu alan yapımın Akademi’nin birer ikişer aday etmeyi sevdiği okyanusun diğer tarafından savaş manzaraları kontenjanına cuk oturduğuna inanıyorum. Ben son sıraya bir de My Octopus Teacher’ı kondurdum. Çünkü şu ana kadar BAFTA, PGA, DGA, CCA, CAS, MPSE ve DGA adaylıklarıyla tüm rakiplerinden birkaç adım önde. Ama bu “önemlilik” kıstasına takılabilir mi? Mümkün.

Belki: The Truffle Hunters, Dick Johnson is Dead, The Painter and the Thief
Umudumuzu kaybetmeyelim: Boys State, The Mole Agent


ÖZGÜN MÜZİK

[one_fifth]

1 SOUL
Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste
(Pixar/Disney)

[/one_fifth]

[one_fifth]

2 MANK
Trent Reznor, Atticus Ross
(Netflix)

[/one_fifth]

[one_fifth]

3 NEWS OF THE WORLD
James Newton Howard
(Universal)

[/one_fifth]

[one_fifth]

4 THE MIDNIGHT SKY
Alexandre Desplat
(Netflix)

[/one_fifth]

[one_fifth_last]

5 MINARI
Emile Mosseri
(A24)

[/one_fifth_last]

Akademi’nin en içine dönük grupları arasında yer alıyor müzik branşı. Sevdalı oldukları müzisyenlere beleş adaylıklar fırlatmak gibi kötü bir huyları var. Bu yıl da Thomas Newman (The Little Things), James Newton Howard (News of the World) ve Alexandre Desplat (The Midnight Sky) gibi favorileri mevcut yarışta. Yalnız bunların hepsini bir anda aday etme ihtimalleri yok gibi gözüküyor. Trent Reznor ile Atticus Ross ikilisinin The Girl with the Dragon Tattoo ile aday olmadıklarını göz önüne alırsak esasında iki yapımla birden bu senenin beşlisinde yer alacaklarını düşünmek biraz uçuk olsa da hem Soul, hem de Mank anlatılarını müzikle kuran ya da müzik desteği çok olan filmler. Onlara dalın favorilerinden iki müzisyen, News of the World ve The Midnight Sky’da çıkardıkları başarılı bestelerle eşlik ederler diye düşünüyorum. Ludwig Göransson’un belli bir noktaya kadar iyi götürdüğü sezon, Tenet’in arkasındaki Warner Bros’un kampanyadan elini eteğini çekmesiyle yönünü değiştirdi. Dolayısıyla onun yerini tam oylama zamanında yükselişe geçen Minari’yle doldurdum. Sürprizlerle feleğimin şaşmasına hazır olduğumu belirteyim. Göransson için o sandalye hâlâ boş kısacası.

Ucunda: Tenet, The Little Things
Uzak ama bir o kadar yakın ihtimaller: Da 5 Bloods, The Trial of the Chicago 7, Blizzard of Souls


ÖZGÜN ŞARKI

[one_fifth]

THE LIFE AHEAD
“Io Si (Seen)”
(Netflix)

[/one_fifth]

[one_fifth]

ONE NIGHT IN MIAMI
“Speak Now”
(Amazon)

[/one_fifth]

[one_fifth]

JUDAS AND THE BLACK MESSIAH
“Fight for You”
(Warner Bros.)

[/one_fifth]

[one_fifth]

4 THE TRIAL OF THE CHICAGO 7
“Hear My Voice”
(Netflix)

[/one_fifth]

[one_fifth_last]

EUROVISION SONG CONTEST
“Husavik”
(Netflix)

[/one_fifth_last]

Özgün şarkı dalında bu yıl filmin sonunda çalan, minik politik mesajlı parçalar mücadele verdiği için ne kadarı aday olabilir ve bu ciddi partiye kim girip ortalığı karıştırabilir üzerinden tahmin yapmak en doğrusu olur diye düşünüyorum. Bildiğiniz üzere The Life Ahead için yaptığı parçayla Altın Küre’yi alan Diane Warren, 11’de 0 gibi korkunç bir Oscar rekoruna sahip. Bu yıl artık o yıl olabilirmiş gibi hissediyor, her ne kadar Leslie Odom Jr. büyüleyici sesiyle One Night in Miami’de başımızı döndürse de. Bu ikiliye eşlik edebilecek diğer iki şarkı da hem mesajlı, hem de kendi politik yapımlardan: Judas and the Black Messiah ve The Trial of the Chicago 7. Bilhassa R&B sanatçısı H.E.R.’ün olası canlı performansı için kolları sıvamış sabırsızlıkla beklemekteyim. Ancak “Hear My Voice” tahminimden çok emin olmadığımı eklemek istiyorum. Burada listenin sonuna eklediğim, bizzat adı geçen İzlanda şehrinin de Oscar kampanyasına katkıda bulunduğu Eurovision’a yüksek tempolu aday adaylarından Make It Break (Jingle Jangle) eşlik edebilirmiş gibi hissediyorum. Çünkü Akademi’nin açıkladığı 15 şarkı arasında gerçekten müzikal kontekstinde kullanılan tek şarkı. Janelle Monae (Turntables) ile John Legend’ın (Never Break) Oscar açlıklarına da dikkat! Yarış biraz daha zayıf olsa kolayca sızabilecekgillerden…

Alternatifler: Make It Break (Jingle Jangle), Turntables (All In: The Fight for Democracy), Wuhan Flu (Borat Subsequent Moviefilm), Never Break (Giving Voice), Rain Song (Minari)


SES

[one_fifth]

1 SOUND OF METAL
(Amazon)

[/one_fifth]

[one_fifth]

NEWS OF THE WORLD
(Universal)

[/one_fifth]

[one_fifth]

GREYHOUND
(Apple)

[/one_fifth]

[one_fifth]

4 MANK
(Netflix)

[/one_fifth]

[one_fifth_last]

SOUL
(Pixar/Disney)

[/one_fifth_last]

Her yıl uzun uğraşlar vererek tahmin yaptığım bir kategori bu. Eskiden ses kurgusu ve ses miksajı olarak iki ayrı dalımız olduğu için daha da çok zorlanıyordum. Bence yarışın 9 film arasında geçtiği ve hiçbirinin diğerinden daha önde olmadığı gibi bir realite var bu sefer ortada. Sound of Metal’ı en tepeye yerleştirelim hadi. Film adını bile “ses”ten aldığı için herhangi bir ıskalama durumu olmaz, olmamalı. Kalanı biraz karışık… Hem CAS, hem MPSE’den adaylık alan News of the World, The Trial of the Chicago 7, Mank ve Greyhound yarışın kesinlikle içerisindeler. Tenet, bu dala en çok aday edilmiş isimlerden oluşan ses ekibiyle şansını deniyor; ama daha yeni Warner Bros’un screener göndermediğini, dijital izleme platformundan da filmi kaldırdığını öğrendik. Nomadland’in vefat eden ses tasarımcısına saygı duruşu niyetine film ilk beşe de taşınabilir pekâlâ. Bir taraftan BAFTA’da Mank yerine ilk beşte kendine yer bulan Soul ve tıpkı Tenet gibi Akademi’nin favorilerini içeren bir kadroyla çalışmış The Midnight Sky da var. Kafam karışık kısacası. Ben şöyle yapacağım; ses tasarımı anlamında uzunca bir süredir sırtını tamamen diyaloglara dayamış filmler aday edilmediği için The Trial of the Chicago 7, gösterişsizliğiyle Nomadland’i, BAFTA’da aday edilmediğinden Tenet’i ve keyfim öyle istediği için The Midnight Sky’ı dışarıda bırakacağım. Hadi bakalım! Yanılması bedava…

Olur olur bal gibi olur: Nomadland, The Trial of the Chicago 7, Tenet, The Midnight Sky


GÖRSEL EFEKT

[one_fifth]

1 TENET
(Warner Bros.)

[/one_fifth]

[one_fifth]

2 THE MIDNIGHT SKY
(Netflix)

[/one_fifth]

[one_fifth]

3 WELCOME TO CHECHNYA
(HBO)

[/one_fifth]

[one_fifth]

4 THE ONE AND ONLY IVAN
(Disney)

[/one_fifth]

[one_fifth_last]

5 SOUL
(Pixar/Disney)

[/one_fifth_last]

Yine elimizde bir kısa liste mevcut ve üstelik görsel efekt dalının tıpkı makyaj & saç tasarımında olduğu gibi aday adaylarının sunum yaptığı bir Akademi etkinliği oluyor. Yani oradan çıkan dedikodulara kulak vermenin katkısı olacaktır diye düşünüyorum. Tenet, The Midnight Sky ve Welcome to Chechnya’nın çok iyi prezentasyonlarla üyelerin aklında kaldığı söyleniyor. Kalan ikili için adı geçirilebilecek Mank ve Mulan gibi seçenekler mevcut olsa da The One and Only Ivan’ın hem de daha fazla daha iyi mantığıyla hem de üyelerden aldığı pozitif dönüşlerle kendini ilk beşe atacağı kesin gibi. Son sırada ise bu sene animasyon dalı haricinde sesten özgün müziğe, senaryodan görsel efekte kadar pek çok dala kendini atabilecek Soul var. Kubo and the Two Strings’ten bu yana bir animasyon adayı görememiş olmamız kafamı fena hâlde karıştırsa da Mank’in özelliksiz efektlerinin yer bulabileceğine inanasım gelmiyor.

Gözünüzü dört açın: Mank, Mulan, Bloodshot


KISALAR

Bu yıl Akademi’nin finalistleri arasına kalmış 30 kısadan 23’ünü izleyerek kendi rekorumu kırdım aslında. Ancak eksik yediliden beşi kısa filmde olduğu ve bu dallarda kişisel tercihlerimin asla bir anlam ifade etmemesi yüzünden yine aldıkları ödüllere, büyük tahmincilerin neler dediğine bakmaya özen gösterdim. Geçmişte adayları da izleyemediğimiz için bu daldaki refleksleri öngöremiyoruz malum. Kendime çok güvenerek hareket etmediğimi aklınızda bulundurarak incelerseniz şahane olur. Buyursunlar:

[one_third]

KISA FİLM
1. The Human Voice
2. The Letter Room
3. White Eye
4. Two Distant Strangers
5. The Present
Sürpriz: Da Yie ya da Feeling Through

[/one_third]

[one_third]

KISA ANİMASYON
1. If Anything Happens I Love You
2. Burrow
3. Out
4. The Snail and the Whale
5. Kapaemahu
Sürpriz: Opera ya da Genius Loci

[/one_third]

[one_third_last]

KISA BELGESEL
1. A Love Song for Latasha
2. A Concerto Is a Conversation
3. Hunger Ward
4. Do Not Split
5. The Speed Cubers
Sürpriz: Colette ya da Abortion Helpline, This Is Lisa

[/one_third_last]

Devamını oku
Yorum Yapın

Yorum yazın...

Oscar Boy sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya Devam Edin