Oscar 2021
93. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri: Part II
Dün ses, görsel efekt, özgün müzik, özgün şarkı, belgesel, animasyon ve kısalarla başladım son Oscar tahminleri serime. Bugün biraz daha yukarıdaki kategorilere tırmanacağız. Ve hatta iki oyuncu dalını da konuşacağız. Geçtiğimiz yıl askerlik öncesi bol bol risk alarak yaptığım tahminlerime kıyasla eser miktarda riske koştuğum, abartıdan kaçındığım ihtimallerimle huzurlarınızdayım…
YARDIMCI ERKEK OYUNCU
[one_fifth]
1 DANIEL KALUUYA
Judas and the Black Messiah
(Warner Bros.)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 SACHA BARON COHEN
The Trial of the Chicago 7
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 LESLIE ODOM JR.
One Night in Miami
(Amazon)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 PAUL RACI
Sound of Metal
(Amazon)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 ALAN KIM
Minari
(A24)
[/one_fifth_last]
Altın Küre ve Critics’ Choice zaferlerinden sonra artık Daniel Kaluuya’nın kariyerinin ilk Oscar’ına kavuşacağına eminiz. Karşısında onu devirebilecek potansiyelde bir yarışçı yok. Sacha Baron Cohen, Borat’la birlikte harika bir yıl geçirmiş olmasının avantajıyla burada da yer alacak, evet. One Night in Miami ekibinden de Leslie Odom Jr. öne çıkarıldığı için onun yeri de hazır. Kalan iki koltuk için tahmin yapmak biraz güç açıkçası. Paul Raci, BAFTA sonrası ve Sound of Metal’ın Riz Ahmed sayesinde izlenmesinden sebep orada yer bulacak kendine belli ki. Chadwick Boseman harika bir tercih gibi gözükse de Da 5 Bloods’ın elinin çok zayıfladığı gerçeğiyle boğuşuyorum. Ben beşinci ve son sıra için risk alacağım bu yüzden. Çok iyi bir kampanya yürüten A24 ve Minari ekibi sayesinde Alan Kim uzun bir aradan sonra Oscar adayları arasında göreceğimiz ilk çocuk oyuncu olacak diyeceğim. Risk mi? Risk. Hatta daha yazının başında bahsini ettiğim geçen seneki Uncut Gems saçmalamamı andırıyor. Ama kime ne hesap vereceğiz, hepsini bilince para ödülü mü veriyorlar sanki diyerek giriyorum danaya.
Görürsem şaşırmam: Chadwick Boseman (Da 5 Bloods), David Strathairn (Nomadland)
Risk bitmiş değil: Mark Rylance (The Trial of the Chicago 7), Frank Langella (The Trial of the Chicago 7), Jared Leto (The Little Things)
YARDIMCI KADIN OYUNCU
[one_fifth]
1 YOUN YUH-JUNG
Minari
(A24)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 OLIVIA COLMAN
The Father
(Sony Classics)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 MARIA BAKALOVA
Borat Subsequent Moviefilm
(Amazon)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 AMANDA SEYFRIED
Mank
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 JODIE FOSTER
The Mauritanian
(STX)
[/one_fifth_last]
Biliyorsunuz ki altı kişilik bir havuz var bu kategoride. Youn Yuh-jung sürpriz bir SAG ve muhtemel BAFTA zaferiyle Oscar’ı almaya gidiyor. Olivia Colman zaten sektörün yeni favorilerinden biri. The Father’ı keyifle izlediklerini düşünürsek kesin aday olacak. Maria Bakalova, sezonun bütün ödüllerine aday olarak sadece bir eleştirmen favorisi olmadığını çoktan ispat etti. Amanda Seyfried, Mank’i değerlendirmek namına aday edilerek SAG’de ilk beşi kaçırmasının intikamını almaya hazırlanıyor. Son aylarda yükselişe geçen Jodie Foster da Altın Küre zaferinin devamını getirerek bu yılın Kathy Bates’i (Richard Jewell) ya da Michael Shannon’ı (Nocturnal Animals) olmaya çalışacak. Orada bir Hillbilly Elegy de var tabii. Ancak filmin momentumunu kaybettiğine kimse itiraz edemez herhâlde. Sezonun çok ama çok başında seyirci karşısına çıkan yapımların bir çoğu gibi bu film de kalabalıklara karıştı.
Allah korusun ama olur mu olur: Glenn Close (Hillbilly Elegy), Helena Zengel (News of the World)
Uzaktan göz kırpanlar: Ellen Burstyn (Pieces of a Woman), Dominique Fishback (Judas and the Black Messiah)
ÖZGÜN SENARYO
[one_fifth]
1 THE TRIAL OF THE CHICAGO 7
Aaron Sorkin
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 PROMISING YOUNG WOMAN
Emerald Fennell
(Focus)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 MINARI
Lee Isaac Chung
(A24)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 MANK
Jack Fincher
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 SOUND OF METAL
Darius & Abraham Marder, Derek Cianfrance
(Amazon)
[/one_fifth_last]
Aaron Sorkin ve Emerald Fennell savaşından her karşılaşmalarında farklı bir galip çıksa da Oscar, The Trial of the Chicago 7’a gitmeye kesin olmamasına karşın daha yakın gibi duruyor şu an. Kesin olan tek şey, ikisinin de adaylık koparacağı. Son haftalarda yükselişe geçen Minari ve daha film piyasaya çıkmadan senaryosu övülen Mank’in de yerleri oldukça sağlam denebilir. Sıkıntılar yine ve yine son sıraya geldiğimizde başlıyor. Bence birden fazla seçenek var elimizde. Birincisi bugüne dair hissettirdiği için avantajlı gördüğüm Judas and the Black Messiah. Tıpkı onun gibi WGA ve BFCA adayı olmayı başarmış Sound of Metal da bir diğer alternatif. İki yapım da üç aşağı beş yukarı aynı yerlerde ve dallarda boy gösterdi sezon boyunca. Belki Kaluuya’nın Oscar’a yakınlığı ve dediğim gibi zamanlı hissettirmesi Judas’ı bir adım öne çıkarıyordur. Ancak Derek Cianfrance adına kapılıp Sound of Metal diyeceğim ben sanırım. Soul’a da dikkat edin derim her şeye rağmen. Pixar’ın kalelerinden biri olduğu için AMPAS, şaşırtmaya açık.
Alternatifler: Judas and the Black Messiah, Soul
Bir umut: Never Rarely Sometimes Always, Palm Springs, Another Round
UYARLAMA SENARYO
[one_fifth]
1 ONE NIGHT IN MIAMI
Kemp Powers
(Amazon)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 NOMADLAND
Chloé Zhao
(Searchlight)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 THE FATHER
Christopher Hampton, Florian Zeller
(Sony Classics)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 THE WHITE TIGER
Ramin Bahrani
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 BORAT SUBSEQUENT MOVIEFILM
Sacha Baron Cohen
(Amazon)
[/one_fifth_last]
Uyarlama senaryo kategorisi, özgün senaryoya göre daha niteliksiz aday adaylarına sahipmiş gibi gözükse de bu dengesizlik sürprizlere gebe olmasını sağlıyor bana soracak olursanız. Şimdi… One Night in Miami, Nomadland ve The Father’ın dünya tersine dönse dahi aday olacağını hafızaya atıp üç koltuğu kafadan dolduralım. Hâlâ hangisinin ödülü alacağına dair de en ufak bir fikrim yok bu arada. Zhao’nun filmi senaryodan çok yönetmenlik işiymiş gibi durduğundan One Night in Miami’yi dikkate alabilirlermiş hissim henüz geçmiş değil; ama bu filme neden borçlu hissetmeleri gerektiğini de bilmiyorum. Neyse, kazananlar kısmını zamanı gelince konuşuruz. Dördüncü sıraya The White Tiger’ı aldım; çünkü Ramin Bahrani çaktırmadan her türlü adaptasyon senaryo listesinde yer buluyor kendine. BAFTA kısa listelerindeki ezici varlığı, Netflix’te bulunması derken pek çok avantajı mevcut. Beşinci ve son sıra için el değmemiş tiyatro teksti Ma Rainey’s Black Bottom ya da PGA ile DGA’den darbe yiyen News of the World demek mümkün. Ancak orada yükselişte olan, PGA’in ilk onuna sızarak herkesi şaşırtan Borat varken, hem de daha önce bu ödüle de aday edilmiş bir yapımın devamı bu, başka birini koymak mantıklı gelmedi artık.
Yer boşalsın diye bekleyenler: Ma Rainey’s Black Bottom, News of the World
Aman diyeyim: The Mauritanian, First Cow, I’m Thinking of Ending Things
PRODÜKSİYON TASARIMI
[one_fifth]
1 MANK
Donald Graham Burt, Jan Pascale
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 NEWS OF THE WORLD
David Crank, Elizabeth Keenan
(Universal)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 MA RAINEY’S BLACK BOTTOM
Mark Ricker, Karen O’Hara, Diana Stoughton
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 MULAN
Grant Major, Anne Kuljian, Amber Richards
(Disney)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 THE TRIAL OF THE CHICAGO 7
Shane Valentino, Andrew Baseman
(Netflix)
[/one_fifth_last]
Prodüksiyon tasarımı dalı uzun yıllardır olmadığı kadar karmaşık bir sezon geçiriyor. BAFTA – Critics’ Choice – ADG üçlüsüne birden aday olabilen sadece iki yapım var elimizde: Mank ile News of the World. Bu sebeple tahminlerin ilk iki satırı haricinde kalanıyla ilgili emin olabilmek neredeyse imkansız. The Father ile Emma’nın ADG’yi ıskalaması, Tenet’in BAFTA’da varlık gösterememesi, The Midnight Sky’ın genel olarak zayıf bir sezon geçirmesi kafaları fazlasıyla karıştırdı. Hâlbuki sadece bu dörtlüyle birlikte Mank’i tahmin ettiğimiz bir yıl olacak sanıyorduk. Onun yerine kategorinin sevdiği isimleri ekibinde bulunduran Ma Rainey’s Black Bottom ile Mulan’ı ve genel yarıştaki favori pozisyonunun etkisiyle Spielberg yapımlarını andıran setlerini bahane edip The Trial of the Chicago 7 dedim ben. Yalnız değil 10, 12 filmlik uzun bir liste çıkarıp hepsi olabilir bile derim size. O derece güvenmiyorum buradaki tahminlerime.
Her şey olabilir: Tenet, The Midnight Sky, The Father, Emma
Ay yoksa: The Personal History of David Copperfield, Rebecca, Judas and the Black Messiah
KOSTÜM TASARIMI
[one_fifth]
1 EMMA
Alexandra Byrne
(Focus)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 MA RAINEY’S BLACK BOTTOM
Ann Roth
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 MANK
Trish Summerville
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 MULAN
Brian Daigeler
(Disney)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 AMMONITE
Michael O’Connor
(Lionsgate)
[/one_fifth_last]
Yine bir delilik yapmadan çıktım önce yola. Emma, Mank ve Ma Rainey’s Black Bottom buraya kadar mevcut olan bütün duraklarda aday edilerek iddialarını kanıtladılar. Zaten kategorinin geleneksel dönem dramaları tanımına da cuk oturuyorlar. Bunlara ek olarak Disney’in yeniden uyarlamalarına kollarını hep açmış bir branş olduklarını gözeterek Mulan dedim. Mary Poppins Returns, Beauty and the Beast, Cinderella ve Maleficent gibi sayısız öncülü olmasının yanı sıra göz boyayan kostümlerinin kolay kolay es geçilmeyeceğini düşünüyorum. İş yine son sıraya hangi yapımı koyacağınıza geliyor. Ve bu yıl yarışta bu tür teknik dalların ezberden tanıdıkları isme oy verme özelliğine çok uyan yarışçılar mevcut. Duayenlerden Sandy Powell, The Glorias ile yarışıyor fakat bir kampanyası yok. Michael Wilkinson, Jingle Jangle’da döktürüp CDG adayı oldu fakat filmin izlendiğine dair derin şüphelerim var. Mark Bridges, News of the World’teki çalışmalarıyla pekâlâ sürpriz yapabilir ancak en çok varlık göstermesini beklediğimiz, CDG gibi bir kurumda Judas and the Black Messiah ve One Night in Miami aday edilirken onun alınmaması kafaları karıştırdı. Üstelik BAFTA adayları arasına da giremedi. The Personal History of David Copperfield’ın es geçilmesini istemem; ancak endüstri genel olarak bu filme karşı çok sessiz. Hatırlayacaklarından şüphe ediyorum. Dolayısıyla ben yine branşın sevdiği isimlerden birini alıp, BAFTA adaylığını da bir cesaret tahtası olarak kullanarak Ammonite dedim. Michael O’Connor’ın The Invisible Woman ile bile aday olmayı başardığını düşününce hele…
Sırada bekliyor: News of the World, Jingle Jangle: A Christmas Journey
Bir düşünün derim: The Personal History of David Copperfield, The Glorias, The United States vs. Billie Holiday
MAKYAJ & SAÇ TASARIMI
[one_fifth]
1 MA RAINEY’S BLACK BOTTOM
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 HILLBILLY ELEGY
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 PINOCCHIO
(Netflix)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 BIRDS OF PREY
(Warner Bros.)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 THE GLORIAS
(Roadside)
[/one_fifth_last]
Normalde görsel efekt dalında olduğu gibi makyaj kategorisinde de Akademi’ye yapılan sunumlarla ilgili dedikodular elimizde olur. Ancak pandemi yılından ötürü her şey Zoom’da gerçekleştiği ve dışarıdan ziyaretçi kabul edilmediği için The Gloria’nın dikkat çektiği detayı haricinde hiç data yok. Burada biraz hislerime, biraz BAFTA ile MUAHS (Makyaj ve Saç Tasarımcıları Birliği) adaylarına bakarak hareket etmeye gayret göstereceğim. Ma Rainey’s Black Bottom ve Hillbilly Elegy mutlak favoriler gibi gözüküyor. İkisi de dikkat çeken miktarda makyaj ve peruk kullanımıyla zaten bu onlu arasında da göze çarpmaktalar. Pinocchio iyi bir yıl geçirmekte. Bu kategoride de her daim ağırlanan prostetik ağırlıklı yabancı yapımlar kontenjanına cuk oturuyor sanki. Dördüncü olarak Suicide Squad’ın ödül aladığını da düşünerek Birds of Prey dedim; ancak bu tahminime pek güvenmediğimi not düşmek istiyorum. The Glorias’ı da dediğim gibi elimizdeki tek dedikodu ve her Julie Taymor filminin en az bir adaylık çıkarması ayrıntısını göz önünde bulundurarak sığdırdım ilk beşime. Mank haricinde kısa listeden dikkat edilmesi gereken bir de Jingle Jangle var bu arada. Bu iki yapım benim çok da emin olamadığım Birds of Prey ya da dedikoduya fazla aldırış ettiğim The Glorias’ın yerini alabilir.
Acaba: Mank, Jingle Jingle: A Christmas Journey
Biz de abarttık ama kekini kabarttık: Emma, One Night in Miami, The Little Things