Ödüller
14. Oscar Boy Film Ödülleri: Kazananlar
2021 sinema yılını kapatma vakti geldi de geçti. Koca bir yılı yatarak geçirdikten sonra son 2 ayda herkese yetecek kadar film tüketmemin ardından finali yaptım. Salı günü adaylarımı duyurarak başlamıştım işe. Dün 2021’in en iyi 50 filmini sıraladım. Bugün de ödüllerimi dağıtıp tamamlıyorum artık görevlerimi. Kendimi 2022’nin kollarına bırakıp dizilerimle ilgileneceğim bir süre. Hem Emmy sezonu da yakındır. Neyse, biz ödül dağıtmak için buradaydık değil mi? Hadi başlayalım tören nizamında enlerimizi seçmeye. Buyursunlar…
EN KÖTÜ FİLM
- Belfast
- Bembeyaz
- Birlikte Öleceğiz
- Cinderella
- Space Jam: A New Legacy
Bu film hakkında çıktığım eleştiri için Akademi üyesi Harika Uygur’dan boşuna ayar yemedim. “Hangi sıfatla, ne kadar altyapıyla olursanız olun, eleştirideki üslubunuzla bir eleştirmen sıfatı alamazsınız.” demiş Türkçe’yi delik deşik ederek. Zaten ben bloggerım Harika Hanım. Yalnız siz de hangi sıfatla, ne kadar altyapıya sahip olursanız olun bu habis kepazeliğe film diyemezsiniz.
2020: Tenet | 2019: The Laundromat | 2018: Bohemian Rhapsody | 2017: mother! | 2016: Hacksaw Ridge | 2015: Mustang | 2014: The Hobbit: The Battle of the Five Armies | 2013: Sen Aydınlatırsın Geceyi | 2012: Cloud Atlas | 2011: The Adventures of Tintin | 2010: Hereafter | 2009: The Soloist | 2008: Issız Adam
EN İYİ LGBTIQ+ FİLMİ
- Colors of Tobi
- Flee
- Great Freedom
- P.S. Burn This Letter Please
- Rūrangi
Twitter henüz dutlukken de söylediğim gibi, beni ağlatan film karnımı doyurandır. Düşündükçe canım yanıyor Flee’yi. Var olmak için coğrafyasını değiştirmek zorunda kalan bütün göçmen queerlara da kocaman sarılıyorum buradan. Yalnız değilsiniz, asla da yalnız olmayacaksınız! <3
2020: Welcome to Chechnya | 2019: Portrait of a Lady on Fire | 2018: Can You Ever Forgive Me? | 2017: Call Me by Your Name | 2016: The Handmaiden | 2015: Carol | 2014: Pride
EN İYİ BELGESEL
- Colors of Tobi
- Flee
- The Rescue
- A River, Runs, Turns, Erases, Replaces
- Summer of Soul
Bu kadar acılar çektikten sonra Oscar Boy Film Ödülleri tarihine pandemiyle alakalı bir filmin zaferini hediye etmesem olmazdı. Unutana kadar acıyla, nefretle hatırlayacağımız 2020 ve azıcık ucundan da 2021’in yıkıp geçtiklerini daha güzel ele almış, bam teline böylesine nahif bir biçimde dokunmuş başka film varsa beri gelsin.
2020: Bloody Nose, Empty Pockets | 2019: Honeyland | 2018: Three Identical Strangers | 2017: Ten Meter Tower | 2016: O.J.: Made in America | 2015: Amy | 2014: Citizenfour | 2013: The Square
EN İYİ ANİMASYON
- Bestia
- Flee
- Luca
- Navozande, the Musician
- Raya and the Last Dragon
Boğazımda koca bir yumru Flee. Ne kadar ödül versem doyamam. Düşündükçe, benzer deneyimlere sahip insanların yazdıklarını okudukça daha da doluyor göğsüm. Hıçkıra hıçkıra ağlamaya bu kadar ihtiyacım varken tesiri altında kalmama şaşmamalı mı yoksa?
2020: Wolfwalkers | 2019: I Lost My Body | 2018: Isle of Dogs | 2017: Coco | 2016: Sausage Party | 2015: Inside Out | 2014: How to Train Your Dragon 2 | 2013: Frozen | 2012: Wreck-It Ralph | 2011: Chico & Rita | 2010: How to Train Your Dragon | 2009: Up | 2008: Wall-E
EN İYİ GÖRSEL EFEKT
- Don’t Look Up
- Dune
- Eternals
- Free Guy
- The Matrix Resurrections
Dune’un efektlerini ödüllendirmediğim için aforoz edileceğim biliyorum ama Free Guy’ı izlediniz mi? Tek bir sahnede bile, ki filmde efektsiz kare yok, yapaylık hissi vermedi. Ve sanıyorum haddinden fazla eğlenmiş olmamın da etkisi var bu ödülü Free Guy’a paslamamda.
2020: The Invisible Man | 2019: The Lion King | 2018: Avengers: Infinity War | 2017: Blade Runner 2049 | 2016: Deepwater Horizon | 2015: Ex Machina | 2014: Dawn of the Planet of the Apes | 2013: Gravity | 2012: Prometheus | 2011: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II | 2010: Inception | 2009: Avatar | 2008: The Curious Case of Benjamin Button
EN İYİ MAKYAJ & SAÇ TASARIMI
- Candyman
- Cruella
- Everybody’s Talking About Jamie
- The Green Knight
- Titane
Ben hâlâ The Green Knight’ın makyajını aşamazken büyük ödül gruplarının filmi görmezden gelmesini asla anlamıyorum. Acaba başka kurgular mı izledik? Yoksa onlar da Türkiye’deki salonlarda karanlık projektörlere maruz kaldıklarından ısınamadılar mı?
2020: Emma | 2019: Rocketman | 2018: Suspiria | 2017: Pieles | 2016: The Neon Demon | 2015: Mad Max: Fury Road | 2014: Unbroken | 2013: American Hustle | 2012: The Impossible | 2011: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II | 2010: The Wolfman | 2009: Watchmen | 2008: Hunger
EN İYİ ÖZGÜN ŞARKI
- “Be Alive” | King Richard
- “No Time to Die” | No Time to Die
- “So May We Start” | Annette
- “U” | Belle
- “We Don’t Talk About Bruno” | Encanto
Belle’den deliler gibi nefret etmeme rağmen “U”yu sayısız defa tüketmiş, King Richard’la aram hiç iyi olmamasına karşın Beyoncé duyduğumda yelkenleri suya indiriyor olsam da kazanan belli. Ünlü düşünür Ajay’in de dediği gibi: Billie Motherfuckin’ Eilish!
2020: "Fight for You" (Judas and the Black Messiah) | 2019: Glasgow (Wild Rose) | 2018: All the Stars (Black Panther) | 2017: Mystery of Love (Call Me by Your Name) | 2016: City of Stars (La La Land) | 2015: Simple Song #3 (Youth) | 2014: The Apology Song (The Book of Life) | 2013: Young & Beautiful (The Great Gatsby) | 2012: Skyfall (Skyfall) | 2011: Lily (Chico & Rita) | 2010: Sticks & Stones (How to Train Your Dragon) | 2009: The Weary Kind (Crazy Heart) | 2008: Gran Torino (Gran Torino)
EN İYİ ÖZGÜN MÜZİK
- Don’t Look Up | Nicholas Britell
- Flee | Uno Helmersson
- Luca | Dan Romer
- Parallel Mothers | Alberto Iglesias
- The Power of the Dog | Jonny Greenwood
Sıradışı bestelerin sahibi Jonny Greenwood’u bir Paul Thomas Anderson filmiyle değil de, Jane Campion imzası taşıyan bir westernle ödüllendireceğim aklımın ucundan geçmezdi. Spencer ve Licorice Pizza’ya da el atan Greenwood’un “25 Years”ı için kurşun atıp kurşun yiyeceğimi de not düşeyim.
2020: Wolfwalkers | 2019: I Lost My Body | 2018: First Man | 2017: King Arthur: Legend of the Sword | 2016: La La Land | 2015: Carol | 2014: Interstellar | 2013: Nebraska | 2012: Anna Karenina | 2011: The Artist | 2010: Black Swan | 2009: A Single Man | 2008: The Dark Knight
EN İYİ KOSTÜM TASARIMI
- Cruella | Jenny Beavan
- The Green Knight | Malgosia Turzanska
- House of Gucci | Janty Yates
- Spencer | Jacqueline Durran
- West Side Story | Paul Tazewell
Kostüm tasarımı hakkındaki bir filme kostüm tasarımı ödülü vermek pek özgün olmasa da rakipsizdi bu yıl Cruella. Emma Stone ve Emma Thompson’ın üzerlerine geçirdiği her şeyi bir drag şovda giymek, salına salına sinsice yürümek isterdim.
2020: Lovers Rock | 2019: Dolemite Is My Name | 2018: BlacKkKlansman | 2017: Phantom Thread | 2016: The Handmaiden | 2015: Brooklyn | 2014: The Grand Budapest Hotel | 2013: The Great Gatsby | 2012: Anna Karenina | 2011: The Artist | 2010: I Am Love | 2009: Coco Before Chanel | 2008: The Duchess
EN İYİ PRODÜKSİYON TASARIMI
- Dune | Patrice Vermette, Richard Roberts, Zsuzsanna Sipos
- The Green Knight | Jade Healy, Jenny Oman
- Nightmare Alley | Tamara Deverell, Shane Vieau
- The Tragedy of Macbeth | Stefan Dechant, Nancy Haigh
- West Side Story | Adam Stockhausen | Rena DeAngelo
Çakma Engin Seral, setlerin hepsi Orson Welles’in Macbeth’inden çorlanmış dese de sonuç değişmedi. Umuyorum bu acıyı da hızlıca atlatır ve boomer tweetleriyle hepimizi taciz etmeye kaldığı yerden devam eder. Özlemişiz diyeyim de gönlü olsun bari. Yalandan kim ölmüş, değil mi?
2020: Mank | 2019: Parasite | 2018: Hereditary | 2017: Blade Runner 2049 | 2016: Kubo and the Two Strings | 2015: Ex Machina | 2014: The Grand Budapest Hotel | 2013: Her | 2012: Anna Karenina | 2011: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II | 2010: Alice in Wonderland | 2009: A Single Man | 2008: Mamma Mia!
EN İYİ GÖRÜNTÜ YÖNETİMİ
- C’mon Cmon | Robbie Ryan
- The Green Knight | Andrew Droz Palermo
- The Power of the Dog | Ari Wegner
- The Tragedy of Macbeth | Bruno Delbonnel
- West Side Story | Janusz Kaminski
Ari Wegner ve Bruno Delbonnel’in çalışmalarına karşı koymak pek kolay olmadı, inanın. Ama The Green Knight’ın her karesiyle yaşadığım aşk sağolsun, Andrew Droz Palermo’nun Google bildirimlerine kadar içtim. Bundan sonra hangi filmde çalışırsa çalışsın, en ön sıradan izleyeceğim.
2020: Lovers Rock | 2019: Portrait of a Lady on Fire | 2018: Burning | 2017: The Lost City of Z | 2016: The Handmaiden | 2015: Mad Max: Fury Road | 2014: Kış Uykusu | 2013: Frances Ha | 2012: Skyfall | 2011: The Tree of Life | 2010: Black Swan | 2009: The White Ribbon | 2008: The Dark Knight
EN İYİ KURGU
- C’mon C’mon | Jennifer Vecchiarello
- Don’t Look Up | Hank Corwin
- L’événement | Géraldine Mangenot
- The Power of the Dog | Peter Sciberras
- West Side Story | Sarah Broshar, Michael Kahn
Antalya’da üç, Ankara ve İstanbul’da bilmem kaç kişinin fenalaşıp bayılmasına sebep olmuş L’événement’ın bunu yapabiliyor olmasındaki yegâne sebep kurgusuydu. Filmi gördüğümden beri bu dalda ödüllendirmeyi bekliyordum. Nihayet hedefime ulaşabildim.
2020: Jallikattu | 2019: Uncut Gems | 2018: Vice | 2017: Good Time | 2016: Neruda | 2015: Mad Max: Fury Road | 2014: Whiplash | 2013: Stranger by the Lake | 2012: Zero Dark Thirty | 2011: The Girl with the Dragon Tattoo | 2010: Scott Pilgrim vs. the World | 2009: District 9 | 2008: Cloverfield
EN İYİ TOPLU PERFORMANS
- Boiling Point
- Don’t Look Up
- Licorice Pizza
- Okul Tıraşı
- West Side Story
Alana’yı, canımız Cooper’a, kraliçe Maya Rudolph’a, deliler delisi Bradley Cooper’a, sazlıklardan havalanan Benny Safdie’ye, sınırda yürüyen John Michael Higgins’e, yakın planlarda can yakan Harriet Sansom Harris’e, hayalimizdeki Lucille Ball olmuş Christine Ebersole’a bu ödül. Bir tek sana değil Sean Penn! Bir tek sana değil…
2020: Rocks | 2019: Parasite | 2018: BlacKkKlansman | 2017: BPM (Beats Per Minute) | 2016: Moonlight | 2015: Tangerine | 2014: Inherent Vice | 2013: Inside Llewyn Davis | 2012: The Perks of Being a Wallflower | 2011: A Separation | 2010: Another Year | 2009: About Elly | 2008: Doubt
EN İYİ İLK FİLM
- The Humans | Stephen Karam
- Passing | Rebecca Hall
- Pebbles | P.S. Vinothraj
- Playground | Laura Wandel
- tick, tick… BOOM! | Lin-Manuel Miranda
Bu kategoride uzun zamandır böyle bir beşli ağırlamamıştım. Hangisine ödülü verirsem vereyim diğerinde aklımın kalacağı, herhangi birini rahatlıkla yılın en iyi 10’una taşıyabileceğimiz şahane ilk filmlerle doldu dal. Umuyorum böyle zengin yıllar görmeye devam ederiz diyerek Rebecca Hall’a uzatıyorum ödülü. Passing bir başkasının elinde de eminim perdeye taşınırdı ama hiçbiri Hall’un yorumu kadar incelikli ve zarif olmazdı.
2020: Sound of Metal | 2019: Booksmart | 2018: Hereditary | 2017: I Am Not a Witch | 2016: The World of Us | 2015: Son of Soul | 2014: Obvious Child | 2013: The Lunchbox | 2012: The Cabin in the Woods | 2011: Tyrannosaur | 2010: Çoğunluk | 2009: A Single Man | 2008: Synecdoche, New York
EN İYİ UYARLAMA SENARYO
- Compartment No. 6 | Juho Kuosmanen, Livia Ulman, Andris Feldmanis
- The Green Knight | David Lowery
- The Humans | Stephen Karam
- Passing | Rebecca Hall
- The Power of the Dog | Jane Campion
D’uh.
2020: I'm Thinking of Ending Things | 2019: Greener Grass | 2018: Burning | 2017: Call Me by Your Name | 2016: Elle | 2015: Anomalisa | 2014: The Double | 2013: Before Midnight | 2012: Beyond the Hills | 2011: Moneyball | 2010: The Social Network | 2009: Up in the Air | 2008: Let the Right One Get In
EN İYİ ÖZGÜN SENARYO
- C’mon C’mon | Mike Mills
- The Girl and the Spider | Ramon & Silvan Zürcher
- Licorice Pizza | Paul Thomas Anderson
- Okul Tıraşı | Gülistan Acet, Ferit Karahan
- Unclenching the Fists | Kira Kovalenko, Lyubov Mulmenko, Anton Yarush
Charlie Kaufman, Hirokazu Koreeda, Mike Leigh, Asghar Farhadi, Noah Baumbach, Joanna Hogg, Greta Gerwig, Christian Petzold gibi pek çok şahane ismi ödüllendirdiğim bu dalda kulübe Paul Thomas Anderson’ın da katılmış olmasının yaşattığı gururu kelimelerle ifade edebilmek mümkün değil. Bir gün olacağını biliyordum da ödülü sonuna kadar hak ettiği filmle gerçekleşmesi bana da sürpriz oldu.
2020: Undine | 2019: The Souvenir | 2018: Private Life | 2017: Lady Bird | 2016: The Salesman | 2015: The Lobster | 2014: Kreuzweg | 2013: Frances Ha | 2012: Take This Waltz | 2011: A Separation | 2010: Another Year | 2009: Still Walking | 2008: Synecdoche, New York
EN İYİ YARDIMCI KADIN OYUNCU
- Jayne Houdyshell | The Humans
- Kathryn Hunter | The Tragedy of Macbeth
- Ruth Negga | Passing
- Martha Plimpton | Mass
- Mia Wasikowska | Bergman Island
Herkes Mass ekibinden Ann Dowd’ı konuşadursun ben Martha Plimpton’a sevdalandım. Biliyorum “başrol” olarak almak da mümkün ama film öyle bir ensemble işi ki hepsini yardımcı dallarda ağırlamak en adil olanı gibi geliyor bana. Televizyonda yer aldığı işlerle kalbimizde kurduğu tahtı Mass’teki kusursuz performansıyla sağlamlaştırdığı için de Plimpton’a sonsuz teşekkürler.
2020: Mia Goth (Emma) | 2019: Cho Yeo-jeong (Parasite) | 2018: Kayli Carter (Private Life) | 2017: Tiffany Haddish (Girls Trip) | 2016: Melanie Lynskey (The Intervention) | 2015: Phyllis Smith (Inside Out) | 2014: Suzanne Clément (Mommy) | 2013: June Squibb (Nebraska) | 2012: Emily Blunt (Looper) | 2011: Melissa McCarthy (Bridesmaids) | 2010: Lesley Manville (Another Year) | 2009: Mo'Nique (Precious) | 2008: Penélope Cruz (Vicky Cristina Barcelona)
EN İYİ YARDIMCI ERKEK OYUNCU
- Arthur Berning | Ninjababy
- Mike Faist | West Side Story
- Richard Jenkins | The Humans
- Troy Kotsur | CODA
- Woody Norman | C’mon C’mon
Hani bazen yıldız yaratan performansları, filmleri konuşuyoruz ya… İşte tam olarak onlardan biri mevzubahis yine. Steven Spielberg, dünyayı Mike Faist’in müthiş yetenekleriyle tanıştırıyor West Side Story vasıtasıyla. İyi ki tiyatro sahnesinden perdeye sıçramış. Bol bol görürüz artık. Bir Oscar adaylığı gelse önümüzdeki hafta da fena mı olur?
2020: Jamie Dornan (Barb & Star Go to Vista Del Mar), Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah) | 2019: Al Pacino (The Irishman) | 2018: Steven Yeun (Burning) | 2017: Michael Stuhlbarg (Call Me by Your Name) | 2016: Lucas Hedges (Manchester by the Sea) | 2015: Jason Segel (The End of the Tour) | 2014: J.K. Simmons (Whiplash) | 2013: Michael Fassbender (12 Years a Slave) | 2012: Leonardo DiCaprio (Django Unchained) | 2011: Shahab Hosseini (A Separation) | 2010: Andrew Garfield (The Social Network) | 2009: Christoph Waltz (Inglourious Basterds) | 2008: Heath Ledger (The Dark Knight)
EN İYİ KADIN OYUNCU
- Alana Haim | Licorice Pizza
- Renate Reinsve | The Worst Person in the World
- Kristine Thorp | Ninjababy
- Anamaria Vartolomei | L’événement
- Nihal Yalçın | Zuhal
Licorice Pizza’yı izlediğim gün konu kapandı benim için. Alana Haim sadece bu rol için değil, oyunculuk için yaratılmış besbelli. Umuyorum zevk almıştır da PTA’in setinde, devamını getirir. Perdedeki eşsiz ışığını daha çok filme paylaşsın isterim.
2020: Frances McDormand (Nomadland) | 2019: Saoirse Ronan (Little Women) | 2018: Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me?) | 2017: Kate Winslet (Wonder Wheel) | 2016: Isabelle Huppert (Elle) | 2015: Cate Blanchett (Carol) | 2014: Jenny Slate (Obvious Child) | 2013: Paulina García (Gloria) | 2012: Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook) | 2011: Olivia Colman (The Lost Daughter) | 2010: Natalie Portman (Black Swan) | 2009: Carey Mulligan (An Education) | 2008: Meryl Streep (Doubt)
EN İYİ ERKEK OYUNCU
- Benedict Cumberbatch | The Power of the Dog
- Andrew Garfield | tick, tick… BOOM!
- James Norton | Nowhere Special
- Joaquin Phoenix | C’mon C’mon
- Franz Rogowski | Great Freedom
Yıllarca süren Benedict Cumberbatch düşmanlığımın sonunda kendisine ödül vermiş olmamın şokunu yaşıyorum. Gerçi Patrick Melrose sayesinde biraz olsun buzları eritmiştik ama The Power of the Dog ile nihayet mübalağaya bayılan aktöre ısınmayı başardım. Marvel evreninden ara ara kafanı çıkarıp böyle unutulmaz performanslar vermeye devam etsen keşke Cumberbatch…
2020: Mads Mikkelsen (Another Round) | 2019: Adam Sandler (Uncut Gems) | 2018: Yoo Ah-In (Burning) | 2017: Timothée Chalamet (Call Me by Your Name) | 2016: Shahab Hosseini (The Salesman) | 2015: Michael Fassbender (Steve Jobs) | 2014: Ralph Fiennes (The Grand Budapest Hotel) | 2013: Leonardo DiCaprio (The Wolf of Wall Street) | 2012: Bradley Cooper (Silver Linings Playbook) | 2011: Brad Pitt (Moneyball) | 2010: James Franco (127 Hours) | 2009: Tahar Rahim (A Prophet) | 2008: Colin Farrell (In Bruges)
EN İYİ YÖNETMEN
- Paul Thomas Anderson | Licorice Pizza
- Jane Campion | The Power of the Dog
- Audrey Diwan | L’événement
- Rebecca Hall | Passing
- Mike Mills | C’mon C’mon
2018’den beri En İyi Yönetmen ve En İyi Film ödüllerimi aynı yapıma vermemiştim ama The Power of the Dog’ı her izleyişimde Jane Campion sevdam daha da büyüdü. Campion bu daldaki diğer filmleri çekebilirdi ama hiçbiri The Power of the Dog’ı çekemezdi diyelim. Belki PTA çekerdi. Ama o da çekti zaten. Adı da There Will Be Blood…
2020: Chloé Zhao (Nomadland) | 2019: Benny & Josh Safdie (Uncut Gems) | 2018: Lee Chang-dong (Burning) | 2017: Luca Guadagnino (Call Me by Your Name) | 2016: Pablo Larraín (Neruda) | 2015: George Miller (Mad Max: Fury Road) | 2014: Nuri Bilge Ceylan (Kış Uykusu) | 2013: Alfonso Cuarón (Gravity) | 2012: Cristian Mungiu (Beyond the Hills) | 2011: Nicolas Winding Refn (Drive) | 2010: Darren Aronofsky (Black Swan) | 2009: Quentin Tarantino (Inglourious Basterds) | 2008: Matt Reeves (Cloverfield)
EN İYİ FİLM
- The Power of the Dog (Jane Campion)
- C’mon C’mon (Mike Mills)
- Licorice Pizza (Paul Thomas Anderson)
- L’événement (Audrey Diwan)
- Flee (Jonas Poher Rasmussen)
- Passing (Rebecca Hall)
- The Humans (Stephen Karam)
- The Green Knight (David Lowery)
- A River Runs, Turns, Erases, Replaces (Shengze Zhu)
- West Side Story (Steven Spielberg)
Başka cümle kurmuyor, sizi 2021’in En İyi 50 Filmi listeme ışınlıyorum.
2020: Undine | 2019: Portrait of a Lady on Fire | 2018: Burning | 2017: Call Me by Your Name | 2016: American Honey | 2015: Inside Out | 2014: Whiplash | 2013: Frances Ha | 2012: Silver Linings Playbook | 2011: Moneyball | 2010: Black Swan | 2009: Still Walking | 2008: Synecdoche, New York