Eleştiri
Good Luck to You, Leo Grande
Sundance’teki ilk gösteriminin ardından Emma Thompson’a yeni bir Oscar adaylığı getirir mi diye heveslendiğimiz ancak ABD gösterim haklarını Hulu’nun almasıyla en azından Amerika özelinde Emmy tarafına transfer olan Good Luck to You, Leo Grande ismindeki yapım, dijital prömiyerini gerçekleştirdi. BBC’nin kadrolu komedi yazarı Katy Brand tarafından kaleme alınan film, ömrü boyunca hiç orgazmı tatmamış ve tek bir kişiyle birlikte olmuş, ellili yaşlarında bir kadını konu alıyor. Eşi vefat ettikten sonra bir seks işçisiyle anlaşıp otel odasında buluşan Nancy, Leo Grande adındaki oğlanla yaptığı sohbetlerde hayatını yeniden gözden geçirme fırsatı yakalıyor. Oyunu hep belli kurallara göre oynayan, bildiğinin dışına taşmayıp ona öğretileni uygulayan Nancy, tek mekânda geçen yapım süresince her şeyle hesaplaşıyor. Çocuklarıyla olan ilişkisinden senelerce aynı pozisyona bağlı kaldığı seks hayatına, öğretmenlik geçmişinden ahlakçı ve yargılayıcı üslubuna kadar her şey Leo Grande’ın etkisiyle elden geçiyor. Nancy de böylece daima kendini mağdur sandığı kaderinde, yaptıklarının sonuçlarıyla yüzleşme mecburiyetinde kalıyor. Bu sırada öykünün diğer tarafında yer alan Leo da giderek sınırları ihlal edilen mahremiyetiyle, kendi söküğünü dikemeyen terzi vasfından kurtulmak için adımlar atıyor.
Bugünün politik ikliminde, asırlardır devam eden bütün algılara verdiğimiz isyanını hikâyesinin kalbine yerleştirmiş bir yapım Good Luck to You, Leo Grande. Seks pozitif mesajı, beden ve yaşla alakalı bütün stereotiplere savaş açan bariz bir direniş de içermekte. Bir tenis maçını andıran iki kişilik tiyatro oyunu havasında, altmışlı yaşlarındaki Oscarlı aktrisi bütünüyle kullanarak da hep bu mesajın altını çiziyor. Mahalle baskısının, kadına orgazmı layık görmeyen düzenin, sınıf ya da yaş tanımayıp cinsiyet kimliğinden tahakküm alanı yaratan ataerkilliğin kendisiyle açıkça bir derdi var. Bütün tabuları da Emma Thompson’ın poster yüzü olduğu başkaldırısında yarım asır devirmiş ana karakterinin hazza duyduğu ihtiyacı sahneleyerek, bedenini olduğu gibi sergilemekten çekinmeyerek yıkmaya gayret ediyor. Nafile bir çaba değil bu elbette. Yalnızca hedefi tutturmak haricinde bir motivasyonu olduğunu sorgulatarak ilerliyor Good Luck to You, Leo Grande. Tekerrürün kendine fazlaca yer bulduğu, yeni anlatım yöntemleri denemeyi elzem bulmayan bir yapım olduğu için garip bir şekilde materyalini eskitmeyi başarıyor.
Emma Thompson, filmdeki yol arkadaşı Daryl McCormack’la birlikte, sahneye konsa Olivier ve Tony gibi ödüllere boğulmaya pek müsait rollerin canını okumuş. Hepimizin filmi gündemimize alma sebebi olarak gösterilebilecek aktrisin çok açığı kapadığına şüphe yok. Mübalağalı bir beden oyununun içerisinde bu aşırı eforu doğal göstermesiyle nam salmış Thompson’ın karşısına, ölçülü ama bir o kadar da oyunbaz tercihleriyle dikilen McCormack’in arasındaki kimya, filmin esas satış noktası. Öyle ki Nancy’nin yarım asırdan fazladır barındırdığı ahlakçı bakış açısını bir anda çitileyebilmesi bile bu bağlamda sırıtmıyor, Leo Grande’ın boşluğu bol özgeçmişi kaş kaldırtmıyor ve hatta bu ikilinin tebessüm ettiren valsiyle mucizevi karakter renovasyonları bile bir anlam kazanıyor.
Mert
17 Temmuz 2022 at 16:10
Oscar tahminlerinin yeni yorumları ne zaman gelecek başkan. 30 Marttan bu yana çok geçti. Bu siteden takip etmek güzel. Bu arada bu yazı için de sağol. Eline sağlık.
Sana bir şarkı da hediyem olsun. 😀
Umur
17 Temmuz 2022 at 16:15
Çok teşekkürler : )
Biraz motivasyon kaybı yaşıyordum son dönemde ama nihayet kendime gelebildim. Tatil sona erdiği gibi güncellemeye niyetim var. Sanıyorum bu hafta el atmış olurum.