Oscar 2023
95. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri: Part III
Geldik zurnanın zırt dediği yere… 95. Akademi Ödülleri’nin salı günü açıklanacak adayları öncesi son tahminlerimi yapmaya çalışıyorum iki gündür. İşitsel kategoriler, uluslararası film, animasyon ve belgesellerle başladım. Dün görsel kategoriler ve kısalara değindim. Hatta araya Seda Artar’la yaptığımız O Podcast’in aday tahminleri bölümünü de sıkıştırdım. Bugün ise yalnızca ana dalları konuşuyor olacağız. Bu nasıl zayıf bir yıl diye hayıflanmaya hazırsanız, başlayalım…
FİLM
[one_fifth]
1 EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 THE BANSHEES OF INISHERIN
[/one_fifth]
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 TÁR
[/one_fifth_last]
[one_fifth]
6 ELVIS
[/one_fifth]
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth]
8 ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT
[/one_fifth]
[one_fifth]
9 THE WHALE
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
[/one_fifth_last]
Birincilik oyları sisteminin en çok hissedildiği dallardan En İyi Film kategorisinde yarışın rengi biraz belli aslına bakarsanız. Everything Everywhere All at Once, The Banshees of Inisherin ve The Fabelmans, zirvedeki koltuk için veriyorlar mücadelelerini. Top Gun: Maverick sırf Amerikan sinemalarını kurtardığı için ilgi görmekte. TÁR, hiç kuşkusuz Akademi içerisindeki arthouse düşkünü üyelerin favorisi. Ardından yetişkin dramalarının başarılı ve yeni temsilcisi Elvis ile teknolojiyi bir kez daha değiştiren Avatar: The Way of Water gelmekte. BAFTA’da 14 adaylık alarak tarih yazan, bir anda Netflix’in en önemli yarışçısına dönüşen All Quiet on the Western Front da kesin adaylık alır dediğimiz ekibin son halkası. Geriye kalan iki koltukla alakalı birazcık tutku oyları muhasebesi yapmak gerekiyor bana kalırsa. The Whale, Brendan Fraser’ın giderek büyüyen “Tekrardan hoşgeldin.” anlatısıyla yükselişe geçti. PGA’den aldığı adaylık, endüstriyle eleştirmenler arasındaki kontrastın altını bir kez daha çizmiş oldu. Triangle of Sadnes beklediğim türden bir patlama yapamadı. Fakat aranan ABD/Birleşik Krallık dışı aday olmaya çok müsaitmiş gibi duruyor. Yerlerine her yeri es geçen ve BAFTA’dan da yüz bulamayan Women Talking, bu yılın başarılı minik bağımsızı olma arzusundaki Aftersun ya da aşırı pahalı kakafoni Babylon da gelebilir elbette. Yalnız ben, “birincilik oyları sistemi”nde tökezleyeceklerine inanmaktayım.
Olağan şüpheliler Women Talking, Aftersun, Babylon
YÖNETMEN
[one_fifth]
1 THE DANIELS
Everything Everywhere All At Once
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 STEVEN SPIELBERG
The Fabelmans
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 TODD FIELD
TÁR
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 MARTIN MCDONAGH
The Banshees of Inisherin
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 JAMES CAMERON
Avatar: The Way of Water
[/one_fifth_last]
Açıkçası En İyi Yönetmen kategorisinde yeni bir Pawel Pawlikowski, Thomas Vinterberg ya da Ryusuke Hamaguchi aramaya girişmeyeceğim bu yıl. Çünkü bu iddiada olan tek aday adayı Park Chan-wook ve o da yarışın çok uzağında kaldı gibi geliyor bana. Decision to Leave aradığı ilgiyi bir türlü göremedi ödül gruplarından. Risksiz hareket edeceğim kategoride en mantıklısı Yönetmenler Birliği’nin (DGA) adaylarından Daniellar, Steven Spielberg, Todd Field ve Martin McDonagh’ı alıp onlara eşlik edecek ismi bulabilmek sanki. Edward Berger ve Joseph Kosinski yeteri kadar tanınmıyor/saygı görmüyor. Ruben Östlund’un filmi bir türlü patlama yapamadı. Charlotte Wells gerçek olamayacak kadar naif bir ihtimal hissi vermekte. Baz Luhrmann ise çok kolay dışarıda bırakılabilecek yarışçı tadına sahip. O yüzden James Cameron’a koşacağım ben izninizle. Avatar serisinin son filmine kadar aday edilir, en nihayetinde de ödülü alır diye düşünüyorum.
Hepsi olabilirmiş, ama asla da olamazmış gibi Edward Berger (All Quiet on the Western Front), Joseph Kosinski (Top Gun: Maverick), Ruben Östlund (Triangle of Sadness), Charlotte Wells (Aftersun), Baz Luhrmann (Elvis), Park Chan-wook (Decision to Leave)
ERKEK OYUNCU
[one_fifth]
1 COLIN FARRELL
The Banshees of Inisherin
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 BRENDAN FRASER
The Whale
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 AUSTIN BUTLER
Elvis
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 BILL NIGHY
Living
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 PAUL MESCAL
Aftersun
[/one_fifth_last]
Demirbaşları belli bir başka yarışla devam ediyoruz. Colin Farrell ve Brendan Fraser ilk Oscar ödüllerini almak için mücadele verecek sonuna kadar. Austin Butler belki oylar bölünür de kucağıma Rami Malek’in beleş Oscar’ı gibi bir şey düşer diye bekleyecek. Sony Classics’in Hugh Jackman filmi The Son patladıktan sonra bütün vaktini ayırdığı Living ile Bill Nighy de bir kariyer adaylığı almaya hazırlanıyor. Son sıraya, sanıyorum ki biraz da mecburiyetten, Paul Mescal’ı kondurdum. Çok da Akademi’nin tarzı olmayan ekonomik bir performans. Fakat yeni üyelerin oy verebileceğini düşünüyorum. Alternatif aramaya giriştiğimizde bir kuraklıkla karşılaşıyoruz. Tom Cruise konusunda ısrar edenlere açıkçası ben pek inanmıyorum. SAG’den bile yüz bulamayan bu botoks kokulu oyunculuğun, branş tarafından aday edilmesi söz konusu değil bana kalırsa. Hugh Jackman’ın filmi kötü patladı. Jeremy Pope’u kimse izlemedi. Adam Sandler, tipik bir SAG’e aday edilip unutulacak Oscar filminde oynuyor. Son haftalarda filmlerini izletmek için üstünü başını yırtan Amazon, Argentina 1985’ın başrolü Ricardo Darín’e sürpriz bir adaylık getirir belki diyeceğim ama onlar da çok geç kaldı.
İhtimal vermesem de analım Tom Cruise (Top Gun: Maverick), Jeremy Pope (The Inspection), Adam Sandler (Hustle), Hugh Jackman (The Son), Ricardo Darín (Argentina, 1985)
KADIN OYUNCU
[one_fifth]
1 MICHELLE YEOH
Everything Everywhere All At Once
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 CATE BLANCHETT
TÁR
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 DANIELLE DEADWYLER
Till
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 ANA DE ARMAS
Blonde
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 MICHELLE WILLIAMS
The Fabelmans
[/one_fifth_last]
Sezon başından beri zirvesi adres olan iki oyuncumuz var: Michelle Yeoh ile Cate Blanchett. Eğer son dakikada çıkan “Zaten bu aktrisler oy alacak, lütfen birinci sıranıza Andrea Riseborough yazın!” diye ortalığı karıştıran Akademi üyeleri tarihin en büyük skandallarından birine imza atılmasına yol açmazsa ikisi de Oscar adayları arasında yerini alacak. Bunları takiben, üyeler arasındaki siyah blokun favorisi pozisyonundaki Danielle Deadwyler’ı görürüz diye düşünüyorum. Alışılmışın dışında dursa da “Oscar filmi” normlarına uyan Till’de tam da Akademilik bir performans çıkarıyor. Ana de Armas’a inanmak istemesem de Altın Küre alırken kendisini övgülere boğan Colin Farrell, sektörün bu rezalet filmden bir şekilde Ana de Armas’ı sarıp sarmalayacağını kanıtladı. Bunlara ek olarak de SAG’i kaçırmış olmasına karşın Michelle Williams diyeceğim. Ama pek emin olmadığım bir tahmin açıkçası. Yerine, üstün çabalarla Oscar radarına sokulan Andrea Riseborough’yu görürsek şaşırmayacağım. Viola Davis’le alakalı olarak da, dört büyük ödüle (SAG, BAFTA, Altın Küre, Critics’ Choice) aday edilmiş olmasına karşın birincilik oyları konusunda sıkıntı çekeceğini ve Oscar’ı ıskalayacağını düşünüyorum. Biraz Lady Gaga (House of Gucci) durumunu hatırlatmakta.
Kapının eşiğindekiler Andrea Riseborough (To Leslie), Viola Davis (The Woman King)
YARDIMCI ERKEK OYUNCU
[one_fifth]
1 KE HUY QUAN
Everything Everywhere All At Once
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 BRENDAN GLEESON
The Banshees of Inisherin
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 BARRY KEOGHAN
The Banshees of Inisherin
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 PAUL DANO
The Fabelmans
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 JUDD HIRSCH
The Fabelmans
[/one_fifth_last]
Yardımcı erkek oyuncu yarışındaki beşli sanki diğerlerinden bir şekilde ayrılmayı başardı. Ke Huy Quan, Brendan Gleeson ve Barry Keoghan bütün ödüllere aday edilerek ilk üçü oluşturduklarını kesinleştirdiler. Onlarla birlikte Paul Dano, The Fabelmans’ın Akademi tarafından daha çok kucaklanacak olmasının ekmeğini yiyecek. Little Miss Sunshine’dan beri de ilk kez bu kadar aktif bir biçimde kampanya yaptığını görüyoruz Dano’nun. Ne Prisoners, ne Love & Mercy yıllarında bu adanmışlığı hiç görmemiştik. Beşinci koltuk için yine kafanız karışıyor olabilir. Ya da direkt Eddie Redmayne demek isteyebilirsiniz elbette. Lakin Redmayne’in yeteri kadar birincilik oyu alabileceğini düşünüyor muyuz gerçekten? The Good Nurse o kadar izlendi mi? Ya da izleyenler için Redmayne gerçekten bu yılın en iyisi mi? Ben burada kimin filmi daha çok izlendi oyununa yenik düşerek, sadece Critics’ Choice adayları arasına giren Judd Hirsch’i anacağım. Geçen seneki J.K. Simmons (Being the Ricardos) misali sessiz sedasız dalacak sanki ilk beş arasına.
Yeteri kadar birincilik oyu alamayacaklar Brad Pitt (Babylon), Eddie Redmayne (The Good Nurse)
YARDIMCI KADIN OYUNCU
[one_fifth]
1 ANGELA BASSETT
Black Panther: Wakanda Forever
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 KERRY CONDON
The Banshees of Inisherin
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 JAMIE LEE CURTIS
Everything Everywhere All At Once
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 HONG CHAU
The Whale
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 STEPHANIE HSU
Everything Everywhere All At Once
(A24)
Hiç aday olmadı.
[/one_fifth_last]
Ödülü kimin alacağını bilmediğimiz süreç Angela Bassett’ın Altın Küre’deki zaferi sonrası bitti. Kesinlik belirten bir cümle kurmak yine de yanlış olabilir tabii. Geçen sene de sezonu Altın Küre’de Nicole Kidman’la açıp Oscar’da Jessica Chastain’le sonlandırmıştık hatırlarsanız. Her yere aday edilen Kerry Condon ve Jamie Lee Curtis, Angela Bassett’ın elinden altın heykelciği çalabilmek için çaba gösterecekler. Bu ikiliden sonra dört oyuncu var elimizde. Hong Chau, Dolly de Leon, Stephanie Hsu ve Carey Mulligan. Yine kim daha çok birincilik oyu alabilir sorusunu aklımızdan geçirdiğimiz bir grup. Brendan Fraser’ın giderek devleşen kampanyası Hong Chau’ya yarayacak gibi gözüktüğünden ben direkt aldım tahminlerimi kendisini. Stephanie Hsu’nun da eser miktarda destek alacağına inancım tam. Fakat Jamie Lee Curtis’le oyları bölüneceği için acaba dışarıda kalabilir mi sorusunu yöneltiyorum kendime. Esasında son dakikaya kadar Dolly de Leon’a inanıyordum. Ancak BAFTA’da jüri tarafından kurtarılmış olma ihtimali, filminin gereken patlamayı yapamaması aklımı karıştırdı. Tüm bu hengameden bir de bakarmışsınız, Carey Mulligan sağ çıkarmış…
Çok büyük ihtimaller Dolly de Leon (Triangle of Sadness), Carey Mulligan (She Said)
ÖZGÜN SENARYO
[one_fifth]
1 THE BANSHEES OF INISHERIN
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 TÁR
[/one_fifth]
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
[/one_fifth_last]
Çok net bir beşli oluştuğundan inanılmaz işkilleniyorum bu daldan. The Banshees of Inisherin ödülü alacak. Everything Everywhere All at Once, En İyi Film dalında favori olduğu için onu zorlayacak. TÁR, Oscar filmi normlarının dışında kalan şahane adayımız olacak. Triangle of Sadness, yabancı kontenjanını dolduracak. The Fabelmans da Tony Kushner adının hatırına bile adaylar arasında yerini alır herhalde. Ama, ve bu büyük bir ama, geçtiğimiz yıl Kushner’ın West Side Story ile uyarlama senaryo dalını ıskalaması, filmin BAFTA’da gün yüzü görememesi, yakın tarihte Mank’in de favori sanılırken bu branş tarafından umursanmaması kafama takılan detaylar. Bunların yerini The Worst Person in the World gibi Aftersun alabilirmiş, senaryo branşı yine Akademi’nin en cool kalabalığı olarak anılabilirmiş gibi geliyor ama bunu tahmin etmeye cesaret edebiliyor muyum? Hayır.
İşkilleniyorum sayın ahali Aftersun
UYARLAMA SENARYO
[one_fifth]
1 WOMEN TALKING
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 THE WHALE
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 LIVING
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 SHE SAID
[/one_fifth_last]
Glass Onion’ın BAFTA listelerine kalamamasıyla birlikte buradaki beşli de kendini belli etmeye başladı. Women Talking, ödülü alabilir ama The Whale büyük yükselişte. Bu yılın fiyasko kazananı olması muhtemel. Living’in sessiz sedasız kampanyası da işe yaramışa benziyor. Aldığı adaylıkların ardından herkes filmi izlemek için başına üşüşecek. All Quiet on the Western Front’un önlenemez yükselişi de devam ediyor. Elini senaryo kategorisinde pek güçlü görmesem de geçen sene CODA’yla Belfast’ı aday edip ödüllendirdiklerini unutmamak gerek. She Said de klasik “iyi yapılmış bürokrasi draması” adaylığıyla yerini alacak gibi bu dalda. Birincilik oyu konusunda yerini Glass Onion’a kaptırabilir pekâlâ. Bir diğer mühim alternatif de Guillermo del Toro’s Pinocchio. Uzun zamandır bu dallarda animasyon adayı görmeye de hasretiz zaten.
Neden olmasın? Glass Onion: A Knives Out Mystery, Guillermo del Toro’s Pinocchio