Oscar 2024
96. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri: Part III
96. Akademi Ödülleri’nin adaylarının açıklanmasına 48 saatten az bir zaman kaldı. Salı günü TSİ 16.30’da önce yardımcı erkek oyuncu, yardımcı kadın oyuncu, kısa animasyon, kostüm tasarımı, kısa film, makyaj & saç tasarımı, özgün müzik, uyarlama senaryo ve özgün senaryo dallarındaki adayları öğreneceğiz. Ardından da TSİ 16.41’de erkek oyuncu, kadın oyuncu, animasyon, görüntü yönetimi, yönetmen, belgesel, kısa belgesel, kurgu, uluslararası film, özgün şarkı, prodüksiyon tasarımı, ses, görsel efekt ve film adaylarını duyuracak Zazie Beetz ile Jack Quaid. Adayların açıklanışını Oscar.com ya da Oscars.org adreslerinden takip edebileceğiniz gibi Akademi’nin dijital platformları (YouTube, Instagram, TikTok, Facebook) üzerinden de açılcan canlı yayınlar sayesinde öğrenebileceksiniz.
Geri sayımla birlikte heyecan iyice artışa geçmişken ben de bir geleneği yerine getirip son aday tahminlerimi yapmaya başladım biliyorsunuz ki. İşitsel kategoriler, uluslararası film, animasyon ve belgeselle başlayan yolculuğum dün görsel kategoriler ve kısalarla devam etti. Bugün de zurnaya zırt dedirtmeye ant içtim. En önemli dallardaki son tahminlerimi paylaşıp geri dönülmeyecek o yola gireceğim. Hazır olmasam da başlıyorum…
FİLM
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 THE HOLDOVERS
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 POOR THINGS
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 BARBIE
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
[/one_fifth_last]
[one_fifth]
6 AMERICAN FICTION
[/one_fifth]
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth]
8 MAESTRO
[/one_fifth]
[one_fifth]
9 THE ZONE OF INTEREST
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
10 PAST LIVES
[/one_fifth_last]
Ana kategoriler içerisinde tahminlerimin tamamından emin olduğum yegâne kategori burası. AFI’dan BAFTA’ya, PGA’den Altın Küre’ye bütün ipuçları artık aynı 10’luyu işaret ediyor. Eğer herhangi biri dışarıda kalırsa çok ama çok büyük sürpriz olacak hepimize. Oppenheimer mutlak favori, The Holdovers en büyük rakibi. Sezonun ilerleyen haftalarında rüzgârın yön değiştirip Alexander Payne için esmeye başlaması an meselesi. Poor Things çaktırmayan ama eli de giderek zayıflayan favorilerden. Barbie’nin anlatısı Oppenheimer’la birleştirince anlamlanıyor. Killers of the Flower Moon’un ise BAFTA’dan aldığı darbelere rağmen okyanusun diğer tarafında hâlâ kıymeti bilinmekte. American Fiction siyah ve Amerikalı üyesi bol olan AMPAS’dan destek alacağı gibi giderek uluslararası üye profili genişlediğinden Anatomy of a Fall da benzer bir şekilde ortalığın tozunu attıracak. Bizim bütün inkârlarımıza ve filmi izleyince geçirdiğimiz fenalıklara rağmen Maestro’nun BAFTA şovunun ardından rahatça En İyi Film adaylığı alacağını da söyleyebiliyoruz.
The Zone of Interest sessiz sedasız bir sezon geçirmiş olmasına karşın kampanya sürecine asılmaları ve meselesinin zamanlılığıyla En İyi Film kategorisindeki yerini sağlamlaştırdı. Belki bir zayıf halka arıyorsanız son sıraya koyduğum Past Lives’ın adını verebilirim. Meslek birliklerinden çok destek almadığı için biraz işi zormuş gibi duruyor uzaktan. Fakat bağımsız kanadının oyları cepte bana soracak olursanız. Ve bununla birlikte yerini alacak iddiada bir yapım bulmak da mümkün değil. Frances Fisher ve şürekası geçen sene Andrea Riseborough’ya uyguladıkları tarifenin aynısını Origin’e de uygulamaya çalıştı, ama epey geç kaldılar gerilla kampanyaları için. The Color Purple deseniz darbe üstüne darbe alıyor. Mucizelere kaldı adaylığı. Bir de Saltburn’ün adı anılabilir belki ama Akademi’nin içerisinde yeteri kadar Gen Z üremedi henüz.
Yani iyi de yer var mı? Origin, The Color Purple, Saltburn
YÖNETMEN
[one_fifth]
1 CHRISTOPHER NOLAN
Oppenheimer
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 MARTIN SCORSESE
Killers of the Flower Moon
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 YORGOS LANTHIMOS
Poor Things
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 JONATHAN GLAZER
The Zone of Interest
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 ALEXANDER PAYNE
The Holdovers
[/one_fifth_last]
Hepimiz Kathryn Bigelow, Quentin Tarantino ve Tom Hooper beklerken Benh Zeitlin ile Michael Haneke’nin aday edildiği seneyi hatırlıyor musunuz? İkinci perdeye hazır olun o zaman. Christopher Nolan haricinde hiç kimse için “Kesin aday olacak.” diyemiyoruz En İyi Yönetmen dalında bu yıl. 7 isim etrafında dönüyor yarış ve Nolan dışında hepsi için olabilir/olamaz argümanları üretmek mümkün. Ben kimi neden aldım listeme açıklamamı yapayım hemen. Martin Scorsese ile yaptım açılışı. BAFTA’da kategorinin en çok oy alan 3 isminden biri olmaması kafamı karıştırsa da Killers of the Flower Moon’un daha Amerikan bir hikâye olduğunu hesaba katarak Oscar’ı ıskalamaz diye düşünüyorum. Sonrasında en iyi değil en çoka bakan branş üyelerinin oy vereceğine inandığım Yorgos Lanthimos geliyor. Uluslararası oyların bir kısmını Jonathan Glazer ve Justine Triet’ye kaybetmesi mümkün olsa da yeteri kadar destekçisi olduğuna inancım tam.
BAFTA özelinde çok çok iyi bir gün geçiren Jonathan Glazer’ın bu dala odaklanmış kampanyasının da karşılık bulacağını düşünüyorum. Branşın Avrupalı üyelerinden rahatlıkla oy toplayabilecek, zamanlı filmiyle gönüllerde taht kuracak bir isim ne de olsa. Son koltuk için kafam bir hayli karışıktı birkaç gün öncesine kadar. Ancak BAFTA’nın Alexander Payne ve filmine gösterdiği destek tahmin yapmamı kolaylaştırdı. Yalnız Justine Triet ve Greta Gerwig’den de vazgeçmiş değilim. Yalnızca Triet’nin yeteri kadar gösterişli bir “yönetmen filmi” çekmemiş olması, Greta Gerwig’le ilgili de “Mattel’e ruhunu satmış” yorumlarının sayıca bütün branşlardan daha da az üyesi olan bu kategoride alacakları oyları etkileyeceği inancındayım. Kadın anlatıcıların geçirdiği harika yılın sonunda bütün adayların erkek olması tepki alacak, manşetleri de bu konu süsleyecek diyorum hatta.
Adaylık gelirse şaşırmam: Justine Triet (Anatomy of a Fall), Greta Gerwig (Barbie)
ERKEK OYUNCU
[one_fifth]
1 PAUL GIAMATTI
The Holdovers
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 CILLIAN MURPHY
Oppenheimer
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 BRADLEY COOPER
Maestro
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 JEFFREY WRIGHT
American Fiction
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 ANDREW SCOTT
All of Us Strangers
[/one_fifth_last]
Bence Oscar tahmini yapılırken en çok gözden kaçırılan şey Akademi’nin bütün ödül gruplarından (PGA hariç) farklı bir oylama sistemi kullanıyor olması. Bu sistem birinci sıraya konan filmin ya da ismin avantajlı olduğu ve çok oy alan biriyse de ilk sırada yer aldığı pusulalardaki ikincinin devreye girdiği bir işleyişe sahip. Olağan şüpheliler Paul Giamatti, Cillian Murphy ve Bradley Cooper’ı aradan çıkararak başlayalım. Giamatti bence SAG’i, Murphy BAFTA’yı alacak. Bradley Cooper da yönetmenliği ve senaristliğinin de hatrına bu tutku projesindeki mübalağalı oyunculuğuyla aday edilecek Akademi tarafından. Benim kuralları gözettiğim kısım bu üçlünün adını andıktan sonra başlıyor.
Şimdi çok önemli bir detay var sezonda: Leonardo DiCaprio’nun SAG’e ve bunun üstüne BAFTA’ya aday edilmemesi. BAFTA’da demek ki en çok oy alan üç isimden biri değilmiş ve jüri de kurtarmaya değer görmemiş. Bu kısmı geçtim. Alfabetik avantajına rağmen SAG’de aday edilmemesi çok ilginç. Pusulanın neredeyse en başında yer almasına rağmen oyuncular bu performansı es geçmişler. Belli ki filmdeki abartısından rahatsız olan bir kesim var. Bu da Akademi içerisindeki siyahların desteğini alacak tek yarışçı Jeffrey Wright’ın işini kolaylaştırıyor. Ama benim asıl deliliğim, Andrew Scott’ı tahmin etmek. BAFTA’ya aday edilmemesine rağmen bu sevdadan vazgeçmedim. Neden? Çünkü pek çok birincilik oyu toplayacağına ve Cillian Murphy’i ilk sıraya yazan Britlerin de desteğini alacağına, Colman Domingo’nun kimseler tarafından izlenmeyen Rustin’ine karşı Ian McKellen’dan bu yana bir eşcinseli canlandırarak aday olan ilk eşcinsel olacağına inancım tam. Böylesine agresif bir kampanya boşa gidemez, kabul etmiyorum!
Kapıda bekleyenler: Leonardo DiCaprio (Killers of the Flower Moon), Colman Domingo (Rustin)
KADIN OYUNCU
[one_fifth]
1 EMMA STONE
Poor Things
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 LILY GLADSTONE
Killers of the Flower Moon
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 SANDRA HÜLLER
Anatomy of a Fall
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 CAREY MULLIGAN
Maestro
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 MARGOT ROBBIE
Barbie
[/one_fifth_last]
Bir noktada çok karmaşık sandığımız yarış En İyi Film adayı olacak yapımların başrolleriyle dolup taşınca bir anda oyunculuk dalları arasında tahmin etmesi en kolay olana dönüştü. Emma Stone, ikinci Oscar’ına doğru koşmasa da yürüyor. Lily Gladstone’un BAFTA’dan aldığı darbe görmezden gelinecek gibi değil. Yine de tam da Oscar’ın kazanan oylaması döneminde dağıtılacak SAG Ödülleri’nde yapacağı bir konuşma her şeyi değiştirebilir. Sandra Hüller iki filmi için de canla başla mücadele ediyor. Toni Erdmann’dan aşinalığı olan herkesin ve giderek uluslararası bir profile ulaşan Akademi üyelerinin de rahatlıkla oy vereceği bir isim zaten. Carey Mulligan’ın durumu da ortada. Alternatif bir evrende Maestro’dan hak ederek aday edilen tek isim bile olabilirdi kendisi. Daha önce aday edildiği iki seferde de ödülün kıyısından döndüğü için “Zamanı geldi de geçiyor.” algısı da var garip bir şekilde.
Son koltuk için Margot Robbie’den başkasını düşünmek imkansız. Margot sadece oyunculuğu için değil yapımcı kimliği sebebiyle de mutlaka aday edilecek bana kalırsa. Öyle güzel pazarlıyor ve filmin dünyasına yaptığı kreatif katkıyı öyle güzel satıyor ki gittiği her yerde yerine bir başkasını düşünemiyorum. Gönül tabii ki Greta Lee’nin de burada boy göstermesini ister. Yalnız ne SAG ne de BAFTA adayları arasında göremediğimizden bu sevdayı bıraktım. Annette Bening’in rezalet Nyad’ının izlenmediğine emin gibiyim. Yanılırsam bu lafımı hatırlatırsınız. Bir de tam oylama dönemine denk gelen, Andrea Riseborough’yu aday etmiş Akademi mafyasının yeni favorisi Aunjanue Ellis-Taylor var. Çok geç kalmamış olsalar oldukça beyaz dalı şenlendirebilirdi esasında.
Olmaz ama analım tabii: Greta Lee (Past Lives), Annette Bening (Nyad), Aunjanue Ellis-Taylor (Origin)
YARDIMCI ERKEK OYUNCU
[one_fifth]
1 ROBERT DOWNEY JR.
Oppenheimer
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 RYAN GOSLING
Barbie
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 ROBERT DE NIRO
Killers of the Flower Moon
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 MARK RUFFALO
Poor Things
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 WILLEM DAFOE
Poor Things
[/one_fifth_last]
Çok net bir üçlüyle başlıyoruz En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu dalındaki tahminlerimize. Tarihin en kötü yazılmış kötü adamlarından Robert Downey Jr., oldukça şenlikli bir Ryan Gosling performansının karşısında Oscar’la buluşacak. Robert De Niro da bu ikiliyle birlikte sezonun full çeken (SAG, Altın Küre, BAFTA, Critics’ Choice) tek yardımcı erkek oyuncusu olduğu için bir koltuk da ona ayrılmış durumda. Sonrasında sular biraz bulanıyor. Beş isim var tam olarak elimizde. Ve bunlardan Charles Melton harici hepsi En İyi Film kategorisine aday olacak yapımlarda yer alıyor. O yüzden Melton’ı kafadan eleyerek başladığımı söyleyeyim.
Mark Ruffalo ve Willem Dafoe en ideal seçimler son iki koltuk için. Çünkü Poor Things sevildi, sevdikleri filmlerden iki yardımcı oyuncu aday etme tembelliğini seviyorlar. Yalnız Ruffalo’nun hem SAG’i hem BAFTA’yı, Dafoe’nun da BAFTA’yı ıskalaması hayra alamet değil gibi. BAFTA özelinde şöyle düşünüyorum, ikisi de en çok oyu alan ilk üç isimden değiller belli ki. Hatta Poor Things sevenler hangisini öne koyacağını da kestiremiyor. SAG’de de Ruffalo soyadından kaybetmiş. G harfinde bitiyor adaylar. Pusuladaki alfabetik sıralamanın gazabına uğramış besbelli. Bu iki ismin alternatifi de Sterling K. Brown ve Dominic Sessa. İkisi de aday olabilir elbette. Yalnız Brown yeteri kadar gözükmedi sanki ortalıkta. Dominic Sessa’nın avantajı daha büyük. İki rol arkadaşı da Oscar’a koşuyor. O yüzden rahatça içeri girebilir. Ama en azından SAG’den filmin toplu performans ya da Sessa’nın tekil adaylık alması gerekirdi. Akademi’nin de genç erkek oyunculara karşı ne kadar mesafeli olduğunu çok iyi biliyoruz.
Hâlâ emin değilim: Dominic Sessa (The Holdovers), Sterling K. Brown (American Fiction), Charles Melton (May December)
YARDIMCI KADIN OYUNCU
[one_fifth]
1 DA’VINE JOY RANDOLPH
The Holdovers
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 EMILY BLUNT
Oppenheimer
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 DANIELLE BROOKS
The Color Purple
[/one_fifth]
[one_fifth]
4 JULIANNE MOORE
May December
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 SANDRA HÜLLER
The Zone of Interest
[/one_fifth_last]
Kaosun esas adresi, En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu dalını konuşmaya geldi sıra. İki büyük En İyi Film yarışçısı The Holdovers ile Oppenheimer’dan Da’Vine Joy Randolph ve Emily Blunt’ı tahminlerinize alıyorsunuz, sonrasında da şaşkın şaşkın ekrana bakıyorsunuz. O kadar kaotik bir yarış var ki burada ben hiçbir şeyi kestiremiyorum. Belki America Ferrera, SAG tarafından aday edilse bir sürpriz olurdu ama olmadı. Penélope Cruz, Ferrari için mücadele etseydi tahmin ederdik, uğraşmadı. Rosamund Pike’ın filmi ergenlerden fazlasına hitap edebilseydi risk alırdık, alamadık. All of Us Strangers’ı izleyenler Claire Foy’un eşsiz performansına kayıtsız kalamadıklarını bir yerlerde dile getirseydi fikrimiz değişirdi, ona da ne acıdır ki şahitlik edemedik. Büyük bir saçmalığın ortasında kalakalmış durumdayız.
Herkesi eledikten sonra kimleri koydum peki tahminlerime? The Color Purple kötü bir performans göstermesine ve filmde büyülememesine, hatta Fantasia Barrino tarafından gölgelenmesine rağmen Danielle Brooks dedim. Dışarıda kalırsa şaşırmayacak olsam da… Julianne Moore’un May December ekibinden kendi kategorisindeki yarışın da zayıflığına bağlı olarak aday edileceğine inanıyorum. Çünkü hem çok saygı gören bir aktris, hem de peltekliği bile tek başına harika bir seçim olarak yorumlandığından yalnızca Altın Küre ve Critics’ Choice, iki endüstri dışı grup tarafından, aday edilmesine karşın inatçıyım bu adaylık konusunda. Son sırama da BAFTA hariç hiçbir yerde göremediğimiz Sandra Hüller’i koydum. Önemli bir En İyi Film yarışçısında yer almasıyla birlikte Anatomy of a Fall için yaptığı kampanyanın da katkısı olacağını düşünüyorum. Jodie Foster de Nyad’la şansını denemeye ısrarla devam ediyor tabii. Uluslararası üyelerin sayısı günden güne artarken yüzü gülecek mi? Sanmam.
Çok şüphem var ama çok: Jodie Foster (Nyad), Penélope Cruz (Ferrari), Claire Foy (All of Us Strangers), America Ferrera (Barbie), Rosamund Pike (Saltburn)
ÖZGÜN SENARYO
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 THE HOLDOVERS
[/one_fifth]
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5 MAESTRO
[/one_fifth_last]
WGA (Senaristler Birliği), grev sebebiyle ödüllerinin tarihini erteleyince tahmin yapma konusunda birazcık sıkıntıya girdik tabii. Ama BAFTA ve Altın Küre adaylarına göz atmak da yeterli gelecektir. Anatomy of a Fall ve The Holdovers ödül için en büyük iki favori elbette. Yalnız Triet’nin eli günden güne güçleniyor. IndieWire’ın podcastinde duydum; Anatomy of a Fall yerine The Taste of Things’i gönderdiği için Fransa, Akademi üyeleri çok sinirliymiş. Demek ki Altın Palmiye ödüllü yapımın epey bir destekçisi var. Bunlarla birlikte Past Lives da En İyi Film adaylığını kaçırsa dahi burada dışarıda kalmayacak besbelli. Barbie’nin uyarlama senaryo olarak kabul edilmesiyle bir koltuk daha boşalınca May December’a da yer çıktı tabii. Todd Haynes ve senaryoyu kaleme alan Samy Burch, bilhassa bu dalda adaylık almak için üstün çaba veriyor zaten aylardır.
Beşinci ve son olarak da Maestro dedim. Fakat senaryo branşının deli dolu seçimler yapmayı sevdiğini gayet iyi biliyoruz. Bu sürpriz bir The Boy and the Heron adaylığı getirebilir. Hep hatırlattığım üzere, Akademi’nin profili günden güne daha da uluslararası bir hâl almakta. Bir de Saltburn var. Yalnız ben senaristlerin burnu büyüklüğünün burada işleyeceğini düşünüyorum. Çakma The Talented Mr Ripley’e yüz vermeyecek en azından bir Akademi üyesi (Paul Schrader) tanıyoruz.
Ucu ucuna: The Boy and the Heron, Saltburn
UYARLAMA SENARYO
[one_fifth]
1 BARBIE
[/one_fifth]
[one_fifth]
2 POOR THINGS
[/one_fifth]
[one_fifth]
3 AMERICAN FICTION
[/one_fifth]
[one_fifth]
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
[/one_fifth_last]
AMPAS’ın Barbie’yi uyarlama senaryo olarak kabul etmesiyle birlikte buradaki yarışta ciddi oynamalar yaşandı. Greta Gerwig ile Noah Baumbach’ın ilk Oscar ödüllerini almasına hazırlanırken Poor Things ve American Fiction da onlara eşlik edecek. Hatta son ana kadar kazanma ihtimallerini de koruyacaklardır diye düşünüyorum. İş kazanan oylaması döneminde kimin momentum kazandığına bakar. Ayrıca iki filmin de senaristleri epey görünür kalmayı başardı sezon boyunca. Emma Stone aldığı her ödülde Tony McNamara’ya methiyeler düzüyor, Cord Jefferson da kendi senaryosunu yönetmiş olmanın ekmeğini yiyerek her yerde boy gösteriyor. Succession’ın senarist odasından gelen tanınırlığı da cabası.
Sonra iki büyük yarışçı var tabii, Oppenheimer ve Killers of the Flower Moon. Birisi çok da iyi bir senaryosu olmamasına karşın genel yarışın favorisi olmasının avantajıyla burada üst sıralarda anılıyor. Diğeri ise jürisiz sayılı BAFTA kategorilerinden senaryo dalında müthiş bir darbe yedi ve aday edilmedi. Yerini alanlardan The Zone of Interest’ın benzer bir şeyi burada tekrarlama ihtimali de bir hayli yüksek aslında. Ancak bu riski alacak kadar yürekli değilim açıkçası. All of Us Strangers’ın da tam anlamıyla Akademi’nin senaryo branşına layık bir aday olduğuna inanmaktayım. Hatta bu taşyapıta tek adaylık burada gelebilir. Belki USC Scripter’dan destek alan Origin yerine Andrew Haigh olsaydı önümüzü daha net görebilirdik.
Risk almaktan korkuyorum: The Zone of Interest, All of Us Strangers, Origin
Yarın: Altın Avcıları'ndan Son Aday Tahminleri