Takip et

Tahminler

97. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri: Part II

tarihinde yayınlandı.

İşitsel kategoriler, uluslararası film, animasyon ve belgesellerle başladığım son aday tahminlerinde bugün sıra görsel kategoriler (kurgu, görüntü yönetimi, prodüksiyon tasarımı, kostüm tasarımı, makyaj & saç tasarımı, görsel efekt) ve kısaların. Yine aklımızda grev senesi olduğunu tutuyoruz ki kuraklığa sinirlenmeyelim. Gerçi Los Angeles’daki yangınlar sebebiyle burada ikamet eden çoğu AMPAS üyesinin oy kullanmayacağını düşününce uluslararası yapımların öne çıktığı bir aday listesi görmeye de hazır gibiyim. Keşke The Brutalist‘in yapımında yapay zeka kullanıldığı haberi oylamadan önce ana akım medyada yer alsaydı da ortalık iyice karışsaydı…

KURGU

Bu yılın tahmin ederken en zorlandığım kategorilerinden biri En İyi Kurgu. Çünkü ACE (American Cinema Editors) + BAFTA + Critics’ Choice üçlüsüne aday olan yapımlara güvenmekte güçlük çekiyorum. Şöyle üst sıralardan başlayacak olursak… Conclave sadece ABD’de değil, Britanya’nın kurgucularının oluşturduğu BFE tarafından da bol bol aday edildi Cut Above Ödülleri’ne. Ödülü kazanacağına henüz inanmamakla birlikte adaylık aşamasında zirvede yer aldığı söylenebilir. Yanına eklemekten çekinmediğim Emilia Pérez ise müzikallere/müzikli filmlere karşı hep sıcak davranan branş için biçilmiş kaftan. Zaten genel yarışta da ağırlığını hissettirecek bir yapım. Buraya aday olurken sıkıntı çekmez herhalde.

Anora’yla ilgili şüphem, bu dalda kendi filmini kurgulayan yönetmenlerin çok da aday edilmemesinden geliyor. Ancak Anora, BAFTA’ya bile aday olmayı başarınca biraz kafama yatmaya başladı bu tahmin. Hem beğenmeyenlerimiz bile filmin saat gibi işleyen kurgusu konusunda bir itirazda bulunamaz diye düşünüyorum. Diğer şüpheli olduğum aday adayı ise Dune: Part Two. Tıpkı Conclave gibi o da Britanya’yı işgal ederek Cut Above’un dört adayı arasına yazdırdı ismini. AMPAS, kağnı hızındaki ilk filmi ödüllendirdiği için burada da şüphelerimi dizginlemem gerekiyor sanırım. Yine de hazır momentumunu kaybetmişken ve ondan oy çalabilecek potansiyelde başka yarışçılar varken, çok da şaşırmayacağımı eklemeliyim dışarıda kalmasına.

Beşinci ve son sıra için gösterişli kurgusuyla Challengers‘ın ismini vermiş olsam da içok inançlı değilim. BAFTA’nın uzun listelerinde sadece bu kategoride kendine yer bulabilen Luca Guadagnino filmi, iki senedir En İyi Film harici bir adaya yer vermeyen branşın makasladığı yapımlardan biri olabilir. Yerini alması konusunda da Britanya Film Editörleri’nin (BFE) yıl sonu dörtlüsüne giren The Substance ve endüstrinin inanılmaz pozitif reaksiyonlarla el üstünde tuttuğu bir başka müzikal Wicked‘ı düşünebiliriz.

Tahminlerim: Conclave, Emilia Pérez, Anora, Dune: Part Two, Challengers
Alternatifler: The Substance, Wicked


GÖRÜNTÜ YÖNETİMİ

ASC (Amerikalı Görüntü Yönetmenleri Birliği), BSC (Britanyalı Görüntü Yönetmenleri Birliği), BAFTA ve Critics’ Choice’un adaylarına baktığımızda 4 filmin dörtte dört yaptığını görüyoruz. Bunlardan birincisi ve muhtemelen ödülün de sahibi The Brutalist zirvedeyken, kariyerinin elbet bir noktasında Oscar’la buluşacak Jarin Blaschke de Nosferatu‘yla zirveye ortaklık yapıyor. Bu iki iddialı yapımın ardından da Conclave ve Dune: Part Two gelmekte. Conclave, bence tıpkı BAFTA’da olduğu gibi en çok adaylık alan film ünvanına erişecek. The Brutalist‘in kampanyası yapay zeka sohbetinden darbe alırsa En İyi Film ödülünü bile kucaklaması mümkün zaten de bunu yarın uzun uzadıya konuşuruz. Dune‘la ilgili eklenecek pek bir şey yok. 2021’de ödülü de alan Greig Fraser, üçüncü adaylığına koşuyor.

Çarşı pazarın karıştığı kısım her zaman olduğu gibi beşinci koltuk. Nickel Boys eleştirmenlerden aldığı desteğin devamını sezonda bir türlü getiremedi. Film izlenmedi ve ASC’de bile kısmen daha az umursanan Spotlight Ödülü’ne aday edildi yalnızca. BAFTA’nın uzun listesine dahi almaması, filmin bu birinci şahıs bakış açısına sanki görüntü yönetmenleri mesafeli yaklaşıyormuş gibi hissettirdi açıkçası. Her yeri domine eden, BAFTA’ya bile bu dalda aday edilen Emilia Pérez‘in ASC’de değil ilk beşe ilk yediye girememesi de büyük bir handikap. Sezon boyunca filmin aldığı ilk ve tek darbe buydu. Bu yüzden bu dalda tahminlerime almayı planlamıyorum.

Wicked, acı bir şekilde sürpriz yapabilirmiş gibi duruyor. ASC adayları arasında yer alması, ışıklandırmadan ziyade kamera hareketine de ne kadar önem verildiğinin bir kanıtı. Ancak bu branşın üyeleri, tıpkı müzik branşı gibi tanıdığı isimlere yönelmeyi çok sever. Dolayısıyla sezonu her anlamda darbe yiyerek geçirip, ASC’de ıskalamayan Edward Lachman’ın (Maria) çok daha fazla şansı olduğunu düşünüyorum inatla. Orada A Complete Unknown‘la bir Phedon Papamichael seçeneği de var. Ama filmi izlemediğimden için o topa girecek kadar cesaret edemedim. Belki The Girl with the Needle, uluslararası film dalında bir favoriye dönüşseydi onun adaylığını da konuşabilirdik.

Tahminlerim: The Brutalist, Nosferatu, Conclave, Dune: Part Two, Maria
Alternatifler: Emilia Pérez, Wicked, Nickel Boys, A Complete Unknown


PRODÜKSİYON TASARIMI

Burada BAFTA beşlisine riayet etmekten kendimi alamıyorum açıkçası. The Brutalist‘in en çok konuşulan taraflarından biri setleri. Onlarda da yapay zekaya başvurulmamışsa ödül yolda. Nosferatu tam da bu dalın sevdiği cinsten görkemli bir tasarıma sahip. Dune: Part Two için kategorinin yaratılış amacı diyebiliriz. Conclave‘in anlatısı da bütün gücünü klostrofobik setlerinden alıyor. Ve son olarak Wicked kostüm tasarımı ödülüyle birlikte burayı paket hâlinde cebine koyan filmlerden biri olmaya hazırlanıyor.

Bu beşli arasında çağdaş olana alerji geliştirildiği için elbette en zayıf aday adayı Conclave. Onun da yerini alabilecek sadece iki film mevcut. Birincisi, basın turlarında oyuncuların bile sıklıkla Ridley Scott’ın Roma’yı sıfırdan inşa ettiğini dile getirmesi sebebiyle Gladiator II. Tek tereddütüm Britanya ortak yapımı olmasına rağmen BAFTA’ya aday edilmemesi ve babalar haricinde kimsenin filmi beğenmemesi elbette. Diğer alternatifimiz ise tam da oylama döneminde momentum kazanan A Complete Unknown. Eğer arkasına alabildiyse o deli rüzgarı, burada da şaşırtıcı bir atak yapabilir.

Tahminlerim: The Brutalist, Nosferatu, Dune: Part Two, Wicked, Conclave
Alternatifler: Gladiator II, A Complete Unknown


KOSTÜM TASARIMI

Wicked, Nosferatu ve Conclave üçlüsü gerekli bütün kostüm tasarımı duraklarında aday olan yarışçılarımız. Wicked‘ın geceden eli boş dönmemesini sağlayacak olan kategori burası. Akademi bu filme vereceği ödülleri ikincisine mi saklıyor bilemem de burada hiç düşünmeden oy verecekleri neredeyse kesin. Nosferatu ve Conclave‘in de göz boyayan kostümleriyle Wicked’a eşlik edeceğinden eminiz.

Buradaki yarış genel seyrinde giderken BAFTA’nın Dune: Part Two ve Gladiator II‘yu aday etmemesiyle bir anda sular bulandı. Şunu belirtmek gerek, kostüm tasarımı branşı da tanıdığı isimleri aday etmeyi çok sever. Colleen Atwood, Jacqueline Durran ve Sandy Powell’a bahşedilmiş bir kategori olduğu da söylenebilir hatta. Atwood’un bu sene Beetlejuice Beetlejuice, Durran’in ise Blitz ile yarışması çok önemli detaylar. Blitz‘in anavatanında, BAFTA’dan adaylık almasına çok anlam yüklemek istemediğim için muhtemel makyaj adayımız Beetlejuice Beetlejuice‘ı kondurdum buraya eşlikçi olarak.

Beşinci ve son olarak ise A Complete Unknown‘dan sürpriz bekliyorum. Yarışa geç girdiği için CDG’den (Kostüm Tasarımcıları Birliği) alamadığı adaylığın pek bir anlamı yok bence. Üstelik tüm ödülleri ıskalayıp yalnızca BAFTA’ya aday olan bir filmi görmeye çok alışığız bu dalda. Bkz. Little Women, The Ballad of Buster Scruggs, Darkest Hour, Allied… Ve filmin kostüm tasarımcısı Arianne Phillips, yine altmışlar ve yetmişlerde geçen bir filmin (Once Upon a Time in Hollywood) kostümleriyle deneyim edinmişti burada.

Tahminlerim: Wicked, Nosferatu, Conclave, Beetlejuice Beetlejuice, A Complete Unknown
Alternatifler: Blitz, Dune: Part Two, Gladiator II, Maria


MAKYAJ & SAÇ TASARIMI

Hem MUAHS (Makyöz ve Saç Tasarımcıları Birliği) adaylığı alıp, hem de BAFTA’nın uzun listesine kalan filmlerin Oscar’a aday olmamasına pek sık rastlamıyoruz. Geçen yıl bunu başaran 4 film, 2022’de 7 tanesinden yine 4’ü, 2021’de 6’sından 5’i, 2020’de ise 4’te 4’ü Oscar aday olmuş. Bu istatistikler üzerinden ödülü kesin alacak olan The Substance, Cynthia Erivo’nun ikonik yeşili için bile oy toplayabilecek Wicked, MUAHS’den fazla fazla adaylık koparan Beetlejuice Beetlejuice ve acı bir şekilde Emilia Pérez‘i görmeye hazırlamamız gerekiyor kendimizi.

10 filmlik bir kısa liste olduğu için elimizde tahmin yaparken daha rahat hareket ettiğimiz dalın son koltuğuna oturmaya aday birkaç film var. Bunlardan ilki A Different Man. AMPAS, gösterişli prostetik makyajları sevdiği için ben aday edileceğini düşünüyorum açıkçası. Bu sene dallanma sunumlarının Los Angeles ayağı iptal edildiğinden daha akılda kalan şeylere yöneleceklerdir zaten. MUAHS’i es geçtiği için emin olamadığım Nosferatu‘nun sürpriz potansiyeli de bir hayli yüksek. Dune: Part Two ile ilgili durum ise karışık. Filmin makyaj ve saç tasarımı ekibi arasındaki anlaşmazlık kampanyalarına da yansıdı. MUAHS Ödülleri’ne başvurmadılar. Oscar’da da yalnızca iki karakterin (Baron Harkonnen ve Feyd-Rautha) makyajıyla değerlendirilmek için başvuruda bulundular.

Tahminlerim: The Substance, Wicked, Beetlejuice Beetlejuice, Emilia Pérez, A Different Man
Alternatifler: Nosferatu, Dune: Part Two


GÖRSEL EFEKT

Belki yangınlar sebebiyle burada kısa listeye kalan yapımların Akademi üyelerine sunum yapması durumu her şeyi değiştirebilirdi. Ama şu an risk alabilecek kadar done yok elimizde. Maymunların senesinde Dune: Part Two, Kingdom of the Planet of the Apes, Better Man ve Gladiator II için manzara parlak gözüküyor. Dördü de VES’den (Visual Effects Society) Annie’ye, uğrayabilecekleri yerlere uğrayarak adaylıkları cebe indirdiler. Şimdi de hanelerine Oscar adaylığını eklemek kaldı bir tek. Yalnız bu dörtlüye hangi filmin eşlik edeceği büyük muamma.

Wicked, tıpkı Poor Things ve Black Panther gibi, kısa listeye kalmış olmasına ve En İyi Film iddiası barındırmasına rağmen görsel efekt beşlisini ıskalayacak o aday adayıymış gibi duruyor. Filmin en çok eleştirildiği noktalardan biri efektleriydi zaten. Peki, risk alacaksak yerine hangi filmi koyacağız? Twisters ve Mufasa: The Lion King‘in aldığı VES adaylıklarından hangi birine güvenelim? Ya da genel izleyicinin Alien: Romulus yalvarmalarını ve BAFTA kısa listesine kalmış olmasını da düşünerek mi hareket edelim? Asla emin olamıyorum. Sanırım kura çekerek karar vereceğim son sıraya hangi filmi yerleştireceğime.

Tahminlerim: Dune: Part Two, Kingdom of the Planet of the Apes, Better Man, Gladiator II, Twisters
Alternatifler: Wicked, Mufasa: The Lion King, Alien: Romulus


KISALAR

Her sene çuvallamaya çok alışık olduğum kısalarda finalistler arasına kalmış 45 kısadan 30’unu izlemiş olarak giriyorum bu yıl. Ufak özetlerle tahminlerimi yaptım. Umarım bu sefer büyük yanılmam…

KISA FİLM

Kısaca gerekçelendirmek gerekirse tahminlerimi… The Masterpiece ve The Man Who Could Not Remain Silent herkesin tek bir ağızdan övgüyle andığı işler. İkisinden birinin Oscar’ı alacağına inanıyorum. An Orange from Jaffa, Filistin’le ilgili olması sebebiyle “zamanlı” olmanın ekmeğini yiyecek bir yapım. The Compatriot, Öğrenci Oscar’ını aldığı için daha evvel de aynı senaryo gerçekleştiğinden ister istemez listeme aldım. I’m Not a Robot ise finalistler arasındaki sayısız kör parmağım gözüne kısadan daha iyi olanıymış gibi geldi bana açıkçası. Anuja fazlaca Netflix kokuyor. Dovecote, sırf Zoe Saldana’nın hatırına aday edilebilir ancak bana pek hissiz geldi. A Lien ise ilk 15’teki en korkunç kısa film; ancak Akademi bayılır böyle ileri derecede duygusal manipülasyon ve ajitasyona.

Tahminlerim: The Masterpiece, The Man Who Could Not Remain Silent, An Orange from Jaffa, The Compatriot, I’m Not a Robot
Alternatifler: Anuja, Dovecote, A Lien

KISA ANİMASYON

İlk sıraya BAFTA adayı Wander to Wonder‘ı kondurarak başladım. Hem hikayesi, hem de tekniğiyle branş üyelerinin beğeneceği bir animasyon. In the Shadow of the Cypress ve A Bear Named Wojtek‘i Annie adayları arasında görmüş olmama güvenerek alıyorum listeme. Araya The 21‘ı karıştırmadan edemedim. Demin de dediğim gibi, kısa branşlarında duygusal olarak manipüle edilmeyi çok seven üyeler var. The 21 hem bunu yapıyor, hem de bir şekilde “önemli” hissettiriyor. Acıyla anılacak bir aday olarak ilk beşte yerini alacak bence. Son sıraya kimi koyacağımdan pek emin olamadım. Yine Annie’den kopya çekerek Türkiye’de geçen Beautiful Men‘i seçtim. Son yıllarda AMPAS’ın aday ettiği, Nordik mizahlı işleri pek andırıyor çünkü. Ancak Don Hertzfeldt, Me ile sürpriz yaparsa da çok mutlu oluruz. A Crab in the Pool ve Au Revoir Mon Monde‘un da bir hayli seveni var. Dikkat kesilin derim.

Tahminlerim: Wander to Wonder, In the Shadow of the Cypress, A Bear Named Wojtek, The 21, Beautiful Men
Alternatifler: Me, A Crab in the Pool, Au Revoir Mon Monde

KISA BELGESEL

Bence kısa belgesel ödülünün Incident‘a gideceği çok açık. Hiç gecikmeden izleyip bu zafere hazırlayın derim kendinizi. Sonrasında meseleli kısalara uzanıyorum, Cinema Eye ve IDA adaylıklarına dayanarak… Ukrayna’daki savaşı konu alan Once Upon a Time in Ukraine, ABD’deki silahlı okul saldırılarına değinen Death by Numbers ve ölüm cezasına çarptırılmış bir mahkumu konu alan I Am Ready, Warden. Üçü de çok güçlü kısa belgeseller. Son sıraya A Swim Lesson‘ı almayı düşünmedim değil. Fakat son dönemde AMPAS bu dalda bu kadar light bir filmi hiç aday etmediği için Chasing Roo‘yu seçtim. Daha evvel iki defa bu kategoride yarışan yönetmenin lobi yaptığı da söyleniyor. Netflix’teki Makayla’s Voice, tahmin sitelerinde üst sıralarda olsa da bana pek kişisel geldi bütünü. Türkiye asıllı Ömer Sami’nin yönettiği Eternal Father ise içeriği korkunç olmasına karşın biçimiyle belki AMPAS üyelerini cezbedebilir.

Tahminlerim: Incident, Once Upon a Time in Ukraine, Death by Numbers, I Am Ready, Warden, Chasing Roo
Alternatifler: A Swim Lesson, Makayla’s Voice, Eternal Father

Devamını oku
Yorum Yapın

Yorum yazın...

Oscar Boy sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya Devam Edin