Oscar 2012
84. Akademi Ödülleri – 10 olası sürpriz
84. Akademi Ödülleri için artık tören öncesi son sözlerimizi söyleme vakti geldi. Adaylar açıklanınca genelde o senenin yarışına olan ilgimi kaybettiğim için sonunda bu faslın da kapanıyor oluşuna seviniyorum. Ama bir sonraki ödül sezonu için aylarca bekleyecek olmanın verdiği bir sıkıntı da yok değil. Neyse, biz asıl meselemize dönelim. Bu gece düzenlenecek 84. Akademi Ödülleri Töreni’nde karşılaşabileşeceğimiz 10 olası sürprizi bir araya getirdim.Geçen sene yazdığım sürpriz yazısından tek bir tanesi bile gerçekleşmemişti ama bu yıl daha umutluyum sanki. 10 olası sürprizden bahsetme sırası şimdi.
1) MARTIN SCORSESE – EN İYİ YÖNETMEN
Martin Scorsese‘nin ödülü alma olasılığı DGA sonrası iyice zayıfladı. Hazanavicius ile yarışacakları kesin. Ben bu yarışta Terrence Malick‘in de olduğunu düşünüyorum, onu da eklemeden geçemeyeceğim. Peki büyük usta Scorsese gerçekten hayranlarını sevindirebilir mi? İşte bu tamamen Akademi’nin insafına kalmış durumda. Olası olsa da inanmakta güçlük çekiyorum bu ihtimale. Öyle ki bu Akademi Scorsese‘nin kariyerini sadece tek bir defa, o da birkaç yıl önce, taçlandırdı.
2) BRAD PITT – EN İYİ ERKEK OYUNCU
Jean Dujardin ve George Clooney oyları bölünürse ne olur? Brad Pitt olur, Oscar Boy havaya uçar. Sonra da son yılların en iyi töreni olduğunu iddia eder dururum artık. Şaka bir yana hakikaten Brad Pitt için hala umut varmış gibi geliyor. Halk tarafından bu kadar desteklenen bir oyuncunun ödül almadığı hiç olmadı son yıllarda. Üstelik oyların bölüneceği de bu kadar barizken aradan Pitt‘in sızmasından neden rahatsız olalım?
3) MAX VON SYDOW – EN İYİ YARDIMCI ERKEK OYUNCU
Eğer oyunculuk dallarında bir sürpriz bekliyorsanız içlerinde en olası olan bu. Daha önce de açıklamıştım, tekrarlayayım. Tüm yıl boyunca ödülleri Christopher Plummer toppladı ama bugüne kadar sektörün Oscarsız veteranlarından Max von Sydow ile hiç rekabet etmemişti. Ayrıca Sydow‘un filmi En İyi Film dalında aday, ki bu da Akademi üyeleri arasında çok destekleyeni olduğunu düşündürüyor. Extremely Loud & Incredibly Close‘un duygusallığına kapılırlar mı dersiniz? Filmin yönetmeni Stephen Daldry daha önce çalıştığı iki oyuncusuna da (Nicole Kidman ve Kate Winslet) Oscar kazandırmıştı, sakın unutmayın.
4) A SEPARATION – EN İYİ ÖZGÜN SENARYO
Bu da çoğunluğun istediği sürprizlerden. Midnight in Paris ile The Artist arasından sıyrılmış bir parça İran aşkı. Almodovar‘ın Hable con Ella ile aldığı zafere benzer herhalde bu galibiyet. Çoğumuz tahminlerimizde yanılmış olur ama Farhadi‘nin yaratacağı şoktan kimse rahatsız olmaz.
5) HUGO – EN İYİ GÖRÜNTÜ YÖNETİMİ
Benim inanmadığım, inanmak da istemediğim durumlardan biri bu. Emmanuel Lubezki‘nin The Tree of Life ile yarattığı harikalar karşısında Robert Richardson‘ın kazanmasını inanın hiç istemiyorum. Evet, kesinlikle yılın en iyilerinden biriydi ama Lubezki‘nin hakkı yenmemeli diye bağrınasım var. Tabi özellikle Hugo fanlarının çok olası gördüğü bir sürpriz olacaktır bu, o kesin.
6) JOHN WILLIAMS – EN İYİ ÖZGÜN MÜZİK
Bu zaferin tek sebebi John Williams fanatikliği olur, başka da sözüm yok. Hangi filmle yapar bu sürprizi derseniz cevabım da hazır: War Horse.
7) DRIVE – EN İYİ SES KURGUSU
Yılın kuşkusuz en iyilerinden biri olan ve Akademi tarafından görmezden gelinen Drive‘ın tek ödül şansı burada. Şimdi herkesin kafasında “En azından burada ödüllendirmek isteyebilirler.” mantığından doğan bir “Acaba?” var biliyorum. Ama tekrar tekrar söylediğim gibi, her Akademi üyesi En İyi Film haricinde sadece kendi meslek grubunun dallarında ödül verebiliyor. Yani bu dalda oylayan insanların Drive‘ı en azından Oscarlandıralım düşüncesine kapılması çok da doğal bir şey değil. Kazanabilir mi? Evet. Ama rakipleri çok çok güçlü. Aralarından sıyrılması için çok büyük desteğe ihtiyacı var.
8) TRANSFORMERS: DARK OF THE MOON – EN İYİ SES MİKSAJI
Transformers‘ın Oscarlı bir film olarak anılmasını isteyecek aklı başında tek bir insan olduğunu düşünmesem de filmdeki çalışmasıyla 15. adaylığını alan Greg P. Russell‘ın hiç Oscar’ı yok. Akademi acır mı? Transformers‘ın ses miksajı hakikaten başarılı olsa da böyle bir filme Oscar vermek isterler mi? İşte bu soruların cevabını ancak bu gece alabileceğiz.
9) A SEPARATION HARİCİNDE HERHANGİ BİR FİLM – YABANCI DİLDE EN İYİ FİLM
Bu kategoride şaşırtmayı seven ve ilginç seçimler yapmak için adeta çaba sarf eden Akademi üyeleri A Separation‘a ödül vermezse rezillik çıkar. Alacakları eleştirileri şimdiden tahmin edebiliyorum, ki zaten bu durumda ben de Akademi’yi saatlerce yermeye hazırım. Ama olmaz olmaz demeyin. Herşey bu sene yabancı film dalında oy veren gönüllülerin elinde.
10) CHICO & RITA – EN İYİ ANİMASYON
Rango genel olarak önceki senelerde ödülü alan animasyonlar kadar favori görülmediği için Chico & Rita‘ya gün doğabilir. Buna da tıpkı Brad Pitt sürprizi gibi büyük ihtimalle en çok ben sevinirim. Yalnız Rango‘nun kazanmasıyla da bir problemim yok. İki animasyon da bana kalırsa yılın en iyilerindendi.
Erşah
26 Şubat 2012 at 11:43
Brad Pitt’in son sinema yıllarından birisi olduğunu düşünürsek “neden olmasın” geçmiyor değil içimden. Tek istediğim de o zaten.
ömer faruk çetiner
26 Şubat 2012 at 14:26
1 3 7 nolu sürprizlerin olmasını içtenlikle isterim a separation da dediğiniz gibi ya hep ya hiçi oynayabilir
metin
26 Şubat 2012 at 17:04
A Separation’ın en iyi yabancı film ödülünü alamaması sürprizi mümkün olsa da (ki hiç istemem böyle bir şeyi) en iyi senaryo için Hable Con Ella doğru bir örnek değil. Hable Con Ella, en iyi yönetmen dalında da aday olmuş ve de zaten adaylar açıklandığında en iyi senaryo ödülünün rakipsiz favorisi ilan edilmişti. Yani ortada bir sürpriz durumu yoktu. Öte yandan Brad Pitt’in ödül alması manasız olur. Cidden filmde hiç de özel bir oyunculuğu yoktu, hani çıkarıp yerine bir başka oyuncu otursa yadırganmayacak cinsten basit bir karakteri canlandırmış. Üstelik çok da oyunculuk gerektirmeyen cinsten. Ne var ki filmin bir de gereksiz yardımcı erkek oyuncu adaylığı var ki filmin ve de Pitt’in elinin güçlü olduğunu gösteriyor bu durum. Eğer Pitt ödül alırsa bu cidden bir sürpriz ve haksız bir oscar olur.
fuat
26 Şubat 2012 at 20:53
Katılıyorum bunlara.
TigerBlood
26 Şubat 2012 at 18:36
İçlerinden en olası durum Brad Pitt’in ödülü alması.Diğer seneler gibi önde giden bir oyuncu yok.Önemli olan Pitt’in sinema kariyerine 3 sene sonra son verecek olması değil,Moneyball filminde harika bir performans sergilediği için ödülü alacaktır.
TigerBlood
26 Şubat 2012 at 18:59
Brad Pitt yılın (ve kendi kariyerinin) en iyi performanslarından birini canlandırıyor.Harika bir oyunculuk dersi veriyor.Bu yüzden yıl boyunca tüm ödül gruplarından adaylık aldı ve şu anda da oscar’a aday.
@Metin
Canlandırdığı karaktere basit demiş
Aynı karakterden mi bahsediyoruz merak ediyorum.Amerikan Beysbol ligine damgasını vuran efsanevi bir adamdan bahsediyoruz,film vizyona girdiğinde hatırlarsınız filmin sadece bir beysbol filmi olmadığının altı çiziliyordu.
Billy Beane para topu diye adlandırdığımız bu adaletsiz sisteme savaş açan adam.Filmde anlatılanlar gerçek olaylar,izlerken kim ona hayran kalmadı ki ?
O karakteri Brad Pitt kadar harika canlandırabilecek bir oyuncu yok şu anda.Muhteşem bir performans sergiliyor,bunu filmi 3 kere izlemiş biri olarak söylüyorum.
Billy Beane karakterinin içinde kaldığı ikilemleri,geçmişte yaptığı seçimden dolayı üzerinde taşıdığı pişmanlığı,o adaletsiz sistemi mağlup edebilmek yaptıklarını Brad Pitt harika bir şekilde bize aktarıyor ve sinemadaki en iyi karakter canlandırmalarından birine yer veriyor.
Oscar Boy ahalisi merak ediyorum ben ve yıl boyunca Brad Pitt’i her ödülde aday gösterenler mi abartıyor performansını ? Ya da gerçekten hak mı ediyor ?
fuat
26 Şubat 2012 at 20:46
Kaç kere izlediğinin ne önemi var ki? Brad Pitt dışında bir oyuncu o rolü üstlenseydi çıkıp “Yok abi, Pitt bu işi daha iyi yapardı.” gibi bir cümle kurmayacaktın sonuçta. O karakterin üstesinden başarılı bir oyuncu gelebilirdi. George Clooney bile.
shifty
26 Şubat 2012 at 20:56
oyunculuğunun kötü olduğunu söyleyen yok. bence de oldukça fazlasıyla abartılan bir performanstı.
TigerBlood
26 Şubat 2012 at 21:08
Katılmıyorum,bana göre yılın en iyi performanslarından biriydi.
Doğrudur ”Yok abi, Pitt bu işi daha iyi yapardı” diye cümle kullanmayacaktım ama ”onun yerine George Clooney(ya da başka bir oyuncu) olsaydı daha iyi olurdu” diye bir cümle de kullanmıyorum,ikisi de anlamsız cümleler.
Karakterin üzerinden fazlasıyla geldiğini düşünüyorum,oscar’ı da hak ediyor
metin
26 Şubat 2012 at 21:25
Pitt’in kariyerinde çok daha iyi performansları mevcut; Twelve Monkeys, Seven, Fight Clup, vs. Elbette bunların bir önemi yok. Karakterin fazlasıyla tek boyutlu olduğunu düşünüyorum. Yani şu “harikalar yaratan, hayatını değiştiren amerikalı” filmlerinden bir tanesini izliyoruz ki, mesela Jerry Maguire filminden veya basit bir Tom Hanks filminden daha fazlası yok filmde. Moneyball fazlasıyla balon bir filmdi. Ha bu arada “çok büyük işler başaran amerikalı” filmlerine de tümden düşman değilim hani, mesela Norma Rae en sevdiğim karakter yorumlamalarından biridir. Ama Norma Rae ile Moneyball arasında bir karakter derinliği farkı var. Bu filmde Di Caprio, Tom Hanks veya Tom Cruise da oynayabilirdi ve hiçbir şey değişmezdi. Pitt’in “sinemayı bıracam bakın haaa!” tehditleri (ki bu tehditleri en çok Anthony Hopkins savurur ve her savuruşunda daha da berbat filmlere gömülür kalır) ona oscar kazandırırsa ne ala. Geçmişte de benzeri bir dizi yanlış tercih olmuştu, onlardan biri sayarız bunu.
TigerBlood
26 Şubat 2012 at 21:43
Yapmayın Allah aşkına Moneyball nasıl balon film olur,The Artist ve Hugo bu yılın favorileri olmasaydı oscar’a favori olan filmler arasında Moneyball da olacaktı.
Drive ve Hugo’dan sonra yılın en iyi filmiydi.
Gerçi benim üstelemem de boşuna,herkesin görüşü farklı,birinin sevdiği filmi diğeri sevmiyor.Siz Moneyball’ı sevmemişsiniz,ben sevenlerdenim.
Ayrıca Pitt’i 20 senedir sinemada izliyoruz,öyle boş konuşan bir adam olmadığını da röportajlarından,verdiği demeçlerden anladık artık.Yani bırakacağım diye yaptığı bir tehdit yok,Moneyball için verdiği röportajlarda da oscar’a hayran olan ünlülerden olmadığını belirtiyor,yani yaptığı açıklama oscar için değil.Adam 3 sene sonra oyunculuğu bırakmayı düşündüğünü açıklıyor,çoğu ünlü gibi bırakınca yönetmek olmak istiyorum da demiyor.Prodüksiyon şirketi ile filmlerin yapımında yer alacağını söylüyor.
Bugüne kadar Pitt’in oscar için yaptığı bir medya numarasını ya da oscar’a değer verdiğini açıkladığını görmedim.Gören varsa söylesin,ben de yanlış biliyor olabilirim.
Umur Çağın Taş
26 Şubat 2012 at 22:08
Yani tabiki de herkesin kendi görüşüdür ama Billy Beane karakterini tek boyutlu bulmak… Bilemiyorum, ne yapsam bana doğru gelmiyor bu cümle. Moneyball benim için bu yılın en iyi filmiydi ama herşeyden önce bu yıl gördüğüm en iyi senaryoydu. Eğer The Artist’le birilerinin yarışması gerekiyorsa illa, bu ne Hugo ne de The Descendants olmalı. Ben Moneyball’u geçen senenin The Social Network’üne benzetiyorum ve sizin söylediğiniz gibi bir başarı hikayesi veya harikalar yaratan Amerikalı olarak basite indirgenebileceğini düşünmüyorum. The Social Network de Moneyball da aslında başarı hikayesiymiş gibi gözüken başarısızlık filmleriydi bana kalırsa. Mark Zuckerberg ile Billy Beane arasında alışılmışa meydan okumaktan tutun herşeye sahip olmasına rağmen yapayalnız kalmaları gibi pek çok ortak nokta var. Ve Brad Pitt’in performansı… Bence yılın en iyisiydi. Tabi yine iş görüşleri tartışmama mevzusuna geliyor ama Pitt’i çok desteklediğim için susamıyorum. Kariyerini 3, 4 ya da 10 yıl sonra bitirecek olmasının birşeye etki ettiğini de düşünmüyorum. Eğer öyle olsaydı SAG, BAFTA, Altın Küre gibi pek çok ödül töreninden eli boş dönmezdi. Ama işte yine ve yine… Görüşler farklı olabiliyor. Zaten birimiz iyi, birimiz kötü demezsek tüm ödüller aynı adreslere gider. İşin zevkli yanı da bu. Kimi ödüllere çıldırıp, kimi ödüllere sevinmek…
metin
27 Şubat 2012 at 00:20
Elbette bunlar kişisel yorumlar. Hiçbirimizin de ödülü etkileme şansı yok. Ödülü de biz vermediğimize göre aslında filmin niteliği hakkında konuşmak dışında bir şey yapamıyoruz. Moneyball’da gerçekten iyi veya ince bir karakter çıkarıldığını düşünmüyorum. Bunu söylemeye kalktığımda bambaşka filmler geliyor aklıma ve de o zaman duruyorum. Brad Pitt, ne yazık ki kendisi olduğunu unutturamıyor. Ödül alması için unutturması mı gerekiyor? Elbette hayır. Sandra Bullock kendini unutturmuş muydu? Kaldı ki film gayet oscar material… Basit bir amerikan başarı hikayesi olarak görüyorum filmi çünkü başarısızlık hikayesi ve karakter hikayesi denilince aklıma About Schmidt, The Pledge (ve o filmlerdeki Jack Nicholson) geliyor ki Moneyball’ın hikayesi fazla basit kaçıyor o zaman. Oscar için de fazla alengirli olmaya gerek yok. Bu elbette senaryoya dair bir şey. Bu filmi Clint Eastwood yönetse ve başrolüne Di Caprio’yu soksaydı yine aynı oscar adaylıklarını alırdı. (J Edgar yanlış tercih olmuş yani- hınzır smiley) Brad Pitt’in daha dolgun bir rolde kendi yeteneklerini sergilediğinde ödüle uzanmasını isterim. Ne yazık ki bana kalmamış elbet ödül dağıtmak. Ben sadece neden karakteri yüzeysel bulduğumu anlatabilirim.
Yavuz EKİN
26 Şubat 2012 at 20:42
Sürprizler olur umarım. Yoksa hakeden degil ya film rüzgarından yada ödül vermezsek ırkcılık olur diye verilen ödüllerden hayır gelmez. Mehmet AÇAR ın gecen gün söyledigi gibi Artist ten daha iyi yönetilmış filmler var. Mesela en iyi yönetmen Artist e gitmesi cok komık olur. Bu kategoride HUGO nun kazanması gerekir.
Umur sürpriz olarak degerlendirmedin mi bilmem ama jessica chastain umarım ödülü alır..
TigerBlood
26 Şubat 2012 at 21:10
Umur sanırım sürpriz olarak bile şansı olmadığından Jessica’yı koymamış 🙂
Kazansa ne güzel olur ama…
Umur Çağın Taş
26 Şubat 2012 at 21:14
Evet gerçekleşebileceğini hiç zannetmiyorum. Octavia Spencer almazsa Berenice Bejo alır. Ama bunun sebebi Chastain’in kötü olması değil. Sadece siyahların anlatıldığı filmden bir beyazın ödüllendirilmesi çok ırkçı bir tutum olarak yorumlanabilir.
Yavuz EKİN
26 Şubat 2012 at 21:57
Baskıyla ödül verilmemesi de ne kadar mantıksız olur ki bu da dedigin gibi ihtimaller arasında. Hiç bagımsız olamıyorlar. Oysaki
En iyi erkek oyuncu Brad Pitt /George clooney
En iy kadın oyuncu Merly Streep /m.williams
En iyi yardımcı kadın oyuncu j.chastain
En iyi yönetmen Hugo
En iyi y.erkek oyuncu max von sydow a gitse sürprizlerle dolu bir yıl olur. 🙂