Oscar 2017
89. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri Part III: Ana kategoriler
Ve geldik tahminlerimin son gününe. Artık ana kategorilerle kapanışı yapıyoruz. Dileyenler Part I ve Part II‘yi ziyaret ederek teknik dallarda ne tür riskler almışım ya da nasıl bedava tahminler yapmışım bakabilir. Ben bir klasik olarak umarım bir sürü sürpriz olur ve hepimiz batırırız diyorum. Çünkü Oscar adayları zaman içerisinde törenden daha heyecanlı bir etkinliğe evrildi ve bunun önüne geçmemek için haksız çıkmaya hazırım. Moonlight ile Manchester by the Sea yarış içerisindeki favorilerim arasında yer aldığından ekstra şans dileyeceğim. Hacksaw Ridge, Arrival, Nocturnal Animals ve Fences ise ne kadar az adaylık çıkarırsa o kadar mutlu olurum. İyi olan değil, benim beğenim kazansın! Buyursunlar:
FİLM
Önce bu yıl kaç aday çıkacağına karar vermek gerekiyor sanırım. Yeni oylama sistemi 5 ile 10 arasında aday sayısının değişebileceği kurallara sahip biliyorsunuz. Yalnız on film birden görmemiz yakın tarihte epey zor gözüküyor, çünkü hesap yapıldığında aritmetik bir dağılım olmadığı müddetçe bunun gerçekleşmeyeceğini anlıyorsunuz. O yüzden ben kendime son iki senede olduğu gibi 8’i seçtim. La La Land, Moonlight ve Manchester by the Sea’yi önce ezbere yazalım. Zaten diyecek bir şey yok. Üç filmin de favori konumunda yer aldığını sezona hakim herkes biliyor. Ardından meslek birliklerinden ciddi destek almış Lion’ı ekliyorum. Neden? Çünkü Harvey. Neden? Çünkü DGA adaylığı. Beş numarada tabii ki de belalım Arrival var. Bir nevi Inception/The Martian durumu. Yalnız benim kanaatimce Arrival, Nolan’ın filmografisine biraz daha yakın. Akademi üyeleri filmin gösterimlerinden sonra o meşhur twisti anlayamadıklarını söyleyip duruyormuş. Hell or High Water yarıştaki filmler düştükçe yükseldi de yükseldi. Minör No Country for Old Men’imiz eğer yönetmen, ses kurgusu ve hatta Ben Foster gibi sürpriz adaylıklar çıkarırsa Arrival ile yerlerini bile değiştirebiliriz. İki hafta üst üste gişede birinci kalmayı başaran Hidden Figures da tam oylama dönemine denk geldi. Genelde oylama süresince gündemde kalan filmler beklenenin üzerinde performans verebiliyor Oscar adayları namına. Dolayısıyla oradan da Taraji P. Henson’a ek olarak birkaç enteresan teknik adaylık beklemiyor değilim. Herkesin aksine ben listemin kapanışını Hacksaw Ridge ile yapıyorum. Güvenilir Oscar tahmincilerinden biri Akademi üyelerinin bu filmi En İyi Film dalına taşıyacağına inanmadığını söylemiş. Keşke… Ama şimdilik bunun aksini kanıtlayacak bir durum göremiyorum. İlla listeni 10’a tamamla derseniz Fences ile Silence’ı tercih ederim. Bir tarafta senenin anlatısına uygun siyahi bir öykü, diğer tarafta da Scorsese imzalı bir epik var. Tabii siz yine de boşuna umutlanmayın.
1. LA LA LAND
(Lionsgate)
[/one_fourth]
[one_fourth]
2. MOONLIGHT
(A24 Films)
[/one_fourth]
[one_fourth]
3. MANCHESTER BY THE SEA
(Amazon & Roadside)
[/one_fourth]
[one_fourth_last]
4. LION
(The Weinstein Company)
[/one_fourth_last]
[one_fourth]
5. ARRIVAL
(Paramount)
[/one_fourth]
[one_fourth]
6. HELL OR HIGH WATER
(Lionsgate)
[/one_fourth]
[one_fourth]
7. HIDDEN FIGURES
(20th Century Fox)
[/one_fourth]
[one_fourth_last]
8. HACKSAW RIDGE
(Lionsgate)
[/one_fourth_last]
İddialılar: Fences, Silence, Nocturnal Animals
Uzak ihtimaller: Deadpool, Florence Foster Jenkins, Loving
YÖNETMEN
Akademi’nin yönetmenler branşı genelde DGA (Yönetmenler Birliği) ile 5’te 4 uyuşma gösteriyor. Ama nadiren de olsa adayların tamamının ortak olduğu vakalarla karşılaştık ve bu sene böyle bir senaryoya doğru ilerlediğimizi düşünenlerin sayısı oldukça fazla. Fakat risk almadan Oscar tahminlerinin tadı çıkar mı? Asla. Yarışın en mühim üç filmini yapan beyefendiler – Chazelle, Jenkins ve Lonergan – zaten her tahmin listesinin zirvesinde. Olur da biri dışarıda kalırsa büyük şok yaşanır. İlla bir heyecan arıyorsanız Lonergan’ın en zayıf halka olduğu iddia edilebilir. Hatta kimi zaman Argo senesi gibi DGA’den sadece iki kişinin buraya taşınacağını düşünmüyor değilim. Ardından meslek birlikleri sayesinde elinin ne kadar kuvvetli olduğunu gösteren Garth Davis geliyor. Arkasında Harvey Weinstein var, ve bu adam daha evvel Tom Hooper ile Morten Tyldum gibi sektörün tanımadığı insanları da aday ettirme başarısı göstermişti. O yüzden Davis’in adaylığına herkeslerden daha çok güveniyorum. Benim aklımdaki soru işareti Denis Villeneuve. Bugüne kadar bilimkurgulara çok değer vermemiş, DGA’in Christopher Nolan ve Ridley Scott tercihlerine rağmen kendi yolunu çizmiş Akademi’nin bir anda bu janrı kucaklayacağına inanmıyorum. Dolayısıyla da pek sevmediğim Arrival’ın yine pek sevmediğim yönetmenini dışarıda bırakıyorum. Yalnız yerine koyacak birini bulmak güç. Riskin en kralını alıp David Mackenzie dedim, biraz Lenny Abrahamson örneğine güvenerek. Yalnız Martin Scorsese, Silence’ın üzüntü veren sezon içi performanssızlığını rağmen hâlâ destek görebilir, onu da unutmayalım.
[one_fifth]
1. DAMIEN CHAZELLE
La La Land
(Lionsgate)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2. BARRY JENKINS
Moonlight
(A24 Films)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3. KENNETH LONERGAN
Manchester by the Sea
(Amazon & Roadside)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4. GARTH DAVIS
Lion
(The Weinstein Company)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5. DAVID MACKENZIE
Hell or High Water
(Lionsgate)
[/one_fifth_last]
İddialılar: Denis Villeneuve (Arrival), Martin Scorsese (Silence)
Uzak ihtimaller: Tom Ford (Nocturnal Animals), Mel Gibson (Hacksaw Ridge)
ERKEK OYUNCU
Risk almak istediğim ama uğruna tahminlerimi değiştirmeye değer birini bulamadığım bir dal burası. Casey Affleck zaten ilk ve son Oscar’ını almaya geliyor. Fences da sektör tarafından pek sevilen Denzel Washington’ı değerlendirmek için iyi bir fırsata dönüştü. La La Land fırtınası Ryan Gosling’e Half Nelson’dan sonraki ilk adaylığını getirecek. Aklınız Lars and the Real Girl senesi neredeydi diye sormak istiyor insan, ama susuyorum. Sonra da IQ ölçer Hacksaw Ridge’den Andrew Garfield’ın adını görüyoruz. Keşke Silence’ın etkisi büyüseydi de Garfield’ın 15 yaşındaki çocuklara benzediği ve aynı film içerisinde bir an berbat bir an iyi olan performansı bu kadar değer görmeseydi. Viggo Mortensen’ı ise sırf SAG’deki o toplu performans adaylığı sebebiyle buraya alıyorum. Yoksa bu kadar küçük bir filmin aday olacağına inanmak zor. Geçen sene Bryan Cranston’ın Trumbo’sunu dağıtan Bleecker Street’den çıkması da cabası. Yalnız Joel Edgerton bir köşede sürpriz yapmak için beklemeye devam ediyor. Tom Hanks’in filmi Sully de meslek birliklerinden yana neredeyse sıfır çekmesine rağmen hâlâ Hanks’e bu boş yarışta bir adaylık getirme ihtimalini taşıyor.
[one_fifth]
1. CASEY AFFLECK
Manchester by the Sea
(Amazon & Roadside)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2. DENZEL WASHINGTON
Fences
(Paramount)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3. RYAN GOSLING
La La Land
(Lionsgate)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4. ANDREW GARFIELD
Hacksaw Ridge
(Lionsgate)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5. VIGGO MORTENSEN
Captain Fantastic
(Bleecker Street)
[/one_fifth_last]
İddialılar: Joel Edgerton (Loving), Tom Hanks (Sully)
Uzak ihtimaller: Jake Gyllenhaal (Nocturnal Animals), Ryan Reynolds (Deadpool)
KADIN OYUNCU
Eylül ayından beri bu daldan çıkacak permütasyonu konuşup duruyoruz. Şimdi… Emma Stone ve Natalie Portman haricinde kimsenin yeri sağlam denemez. Zaten SAG ile BAFTA’dan çıkacak sonuçlar hangisinin kazanacağını belirleyecek. Evvelden katiyen aday olacağına inanmadığım Meryl Streep ise oyunu Altın Küre’de tersine çevirdi. Belki Florence Foster Jenkins daha sağlam gelseydi ödülü alma ihtimalinden bile bahsedebilirdik. Trump Amerika’sında Meryl’in önemli bir muhalefet figürüne dönüşeceğine kimse tahmin edemiyordu sanırım. Bu üçlüden sonra da birincilik oyları sistemini düşünerek Isabelle Huppert diyorum. Yok film Akademi’nin ağzına layık değilmiş, yok efendim yarış çok kalabalıkmış. Sadece Charlotte Rampling ve Marion Cotillard örneklerine bakmanız bile yeterli olacaktır. Beşinci sıraya ise Annette Bening’i koyuyorum. Biliyorum film en az Silence kadar ölü duruyor. Ama izleyip de beğenmeyen yok. Bening zaten aktörler branşının yöneticileri arasında ve filmin yapımcısı Megan Ellison da adeta yeni bir Harvey Weinstein. Yalnız şu da bir gerçek, Amy Adams’ın Arrival’daki sıradan performansı tek bir grubu dahi es geçmedi. Akademi her yıl mutlaka her yerden adaylık almış birini görmezden geliyor. Peki bu neden Adams olmasın? İçimden bir ses de Taraji P. Henson’ın sürpriz yapma ihtimalinin çok yüksek olduğunu söylüyor. Bence filmdeki rol arkadaşlarından birkaç adım önde. Empire’ın televizyondaki varlığı da adını hafızalarda tutmaya yetecektir.
[one_fifth]
1. EMMA STONE
La La Land
(Lionsgate)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2. NATALIE PORTMAN
Jackie
(Fox Searchlight)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3. MERYL STREEP
Florence Foster Jenkins
(Paramount)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4. ISABELLE HUPPERT
Elle
(Sony Classics)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5. ANNETTE BENING
20th Century Women
(A24 Films)
[/one_fifth_last]
İddialılar: Amy Adams (Arrival), Taraji P. Henson (Hidden Figures)
Uzak ihtimaller: Ruth Negga (Loving), Emily Blunt (The Girl on the Train)
YARDIMCI ERKEK OYUNCU
Bilinmeyeni bol bir kategoriye geldi sıra. Mahershala Ali’nin eleştirmen birliklerinde ödül koleksiyonu yaptığını hepimiz biliyoruz. Jeff Bridges da muazzam performanslarının yanına bir diğerini ekledi Hell or High Water’da. Yani bu ikiliyi tahminlerimizin zirvesine yazarak işe başlamak pek yanlış sayılmaz. Hemen ardından Dev Patel geliyor. Sunny Pawar’ı lead pazarlamak yerine Patel ile yer değiştirseler aynı sonucu olacak The Weinstein Company böyle bir tercihte bulundu. Neyse, fark eden bir şey yok. Patel her halükarda ilk Oscar adaylığıyla buluşacak. Soru işaretleri bu noktadan sonra belirmeye başlıyor kafalarda. Lucas Hedges’ın Manchester by the Sea’ye katkısı yadsınamayacak kadar büyük olsa da genç erkek oyunculara çok düşkün değil Akademi. Ama bir taraftan da film tam anlamıyla beyaz heteroseksüel erkek tuzağı, ki bu bana göre çok da kötü bir özellik değil. Beşinci sıraya ise herkes Hugh Grant koymakta ısrar etse de tercihli oylama sisteminde Grant’in yeteri kadar destek alacağına inanmakta güçlük çekiyorum. O yüzden Altın Küre’de sürpriz bir zafer elde eden ve BAFTA adayları arasına da sızan Aaron Taylor-Johnson’ı tercih ettim ben. Yalnız Ben Foster ile Michael Shannon’ı da görürsem çok şaşırmayacağım. Ki her ikisi de önemli ödüllerin hepsini es geçti biliyorsunuz. Ama zaten Akademi oyunculuk dallarından birinde her sene böyle bir sürpriz yapmaya bayılıyor.
[one_fifth]
1. MAHERSHALA ALI
Moonlight
(A24 Films)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2. JEFF BRIDGES
Hell or High Water
(Lionsgate)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3. DEV PATEL
Lion
(The Weinstein Company)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4. LUCAS HEDGES
Manchester by the Sea
(Amazon & Roadside)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5. AARON TAYLOR-JOHNSON
Nocturnal Animals
(Focus Features)
[/one_fifth_last]
İddialılar: Hugh Grant (Florence Foster Jenkins), Ben Foster (Hell or High Water), Michael Shannon (Nocturnal Animals)
Uzak ihtimaller: Kevin Costner (Hidden Figures), Issei Ogata (Silence)
YARDIMCI KADIN OYUNCU
Yardımcı kadın oyuncu dalındaki beşli aylar evvelinden fikslendi. Sırayla isimlerini sayalım dilerseniz… Viola Davis sırf Oscar alsın diye Broadway sahnesinden olduğu gibi beyazperdeye taşınan Fences görevini yerine getirecek. Manchester by the Sea ile Moonlight yarışda ön saflarda yer almasının avantajını Michelle Williams ile Naomie Harris’e adaylık getirerek kullanacak. Belki Davis ana dalda yarışıyor olsaydı ikisinden birinin Oscar zaferi hakkında konuşabilirdik. Hemen ardından Harvey Weinstein’in değil güz festivallerinde, sene başında Lion’da harikalar yaratıyor demeçleriyle kampanyaya başladığı bir adet Nicole Kidman var. Onun da dışarıda kalma olasılığı yüzde sıfır. Listenin sonuna ise Octavia Spencer’ı iliştiriyoruz son olarak. The Help ile Fruitvale Station’daki karakterlerinin bir karmasını yaratan aktris, filmin elde ettiği başarıya bağlı olarak adaylık alacak. Yalnız Greta Gerwig bir sürpriz yapabilir. 20th Century Women yarışa geç dahil oldu belki; fakat Gerwig neredeyse rol arkadaşı Annette Bening’den daha çok ilgi görüyor. Ve artık Oscar barajını da aşmaya ihtiyacı var. Eğer böyle bir sürpriz gelişirse ilerleyen yıllarda Noah Baumbauch filmlerindeki işleri de Akademi tarafından fark edilebilir.
[one_fifth]
1. VIOLA DAVIS
Fences
(Paramount)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2. MICHELLE WILLIAMS
Manchester by the Sea
(Amazon & Roadside)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3. NAOMIE HARRIS
Moonlight
(A24 Films)
[/one_fifth]
4. NICOLE KIDMAN
Lion
(The Weinstein Company)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5. OCTAVIA SPENCER
Hidden Figures
(20th Century Fox)
[/one_fifth_last]
İddialılar: Greta Gerwig (20th Century Women)
Uzak ihtimaller: Janelle Monae (Hidden Figures)
ÖZGÜN SENARYO
Özgün senaryo dalında uyarlamaların tersine daha cılız bir yarış mevcut. Manchester by the Sea, La La Land ve Hell or High Water üçlüsü hiçbir koşulda yerinden oynatılamazmış gibi duruyor. Zaten Kenneth Lonergan’ın filmi erkek oyuncu ile özgün senaryo kategorisi haricinde ödülle buluşmaya pek yakın değil. La La Land sürpriz yapabilir; ama bunu adaylar açıklandıktan sonrasına bırakalım istiyorum. Hell or High Water’ın sezon boyunca aldığı destek de ortada. Mesele kalan iki koltuğu doğru filmlerle doldurabilmek. ABD’de 2016’da gösterime girdiği için ödül sezonuna yeni teşrif eden The Lobster, Yunan Yeni Dalga’sının Oscar’daki temsilcisi olacak. Daha evvel de Hollywood dışı auteurlerin senaryolarına yer veren senaryo branşı bu fırsatı kaçırmayacak gibi duruyor. Ben biraz risk alıp sona Zootopia yerleştirdim; çünkü Loving ile Moonlight’ın adaptasyon tarafına transfer edilmesiyle burada bir boşluk oluştu ve Disney de bunu kullanmak için harekete geçti. Kampanyanın meyvelerini alacaklarına inancım tam. Ama Captain Fantastic’in meslek birliklerinde beklenmedik bir performans gösterdiğini unutmayalım. I, Daniel Blake ismini görenler de çok şaşırmasın. Çünkü hem değişen üye profili, hem Sundance Selects’in gönderdiği screenerlar etki edebilir.
[one_fifth]
1. MANCHESTER BY THE SEA
Kenneth Lonergan
(Amazon & Roadside)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2. LA LA LAND
Damien
Chazelle
(Lionsgate)
[/one_fifth]
[one_fifth]
3. HELL OR HIGH WATER
Taylor Sheridan
(Lionsgate)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4. THE LOBSTER
Yorgos Lanthimos & Efthymis Filippou
(A24 Films)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5. ZOOTOPIA
Jared Bush & Phil Johnston
(Disney)
[/one_fifth_last]
İddialılar: Captain Fantastic, I Daniel Blake
Uzak ihtimaller: Toni Erdmann, 20th Century Women
UYARLAMA SENARYO
Moonlight ve Loving’in sezonun orta yerinde özgün senaryodan uyarlamaya atılmasıyla bu dalda ödül hayalleriyle yanıp tutuşan filmlerin ocağına incir ağacı dikildi. Barry Jenkins’in olası zaferine ortaklık etmek isteyen 7 film var elimizde. İçlerinden doğru olanları seçerek tahmin listesi çıkarmak sizin elinizde. Lion ile Arrival, yarışta günden güne güçlenerek Top 5 aday adayı arasına girmeyi başardı büyük kategoride. Bunun yansımasını senaryo dalında da göreceğimize inancım tam. Hacksaw Ridge, WGA’de yarışıyor olmasına rağmen senaristlerden haklı olarak adaylık koparamamıştı. Benzer bir şekilde burada da dışarıda kalacağını düşünüyorum. Fences’ın da bir uyarlama olduğundan kimseler emin değil. Sanki aynı teksti alıp üzerinde hiçbir oynama yapmadan beyazperdeye taşımışlar gibi duruyor. Bu sebeple August Wilson’ın eserini de liste dışında bırakıyorum. Loving’in gösterişsiz metni sürpriz yapmaya yakın gibi dursa da gişede rekorlar kıran Hidden Figures ile Tom Ford’u her yerden komik bir şekilde senaryo beşlilerine giren Nocturnal Animals’ı tercih ettim. Patlama ihtimalim mevcut mu? Tabii ki de.
[one_fifth]
1. MOONLIGHT
Barry Jenkins, Tarell McCraney
(A24 Films)
[/one_fifth]
[one_fifth]
2. LION
Luke Davies
(The Weinstein
Company)
[/one_fifth]
3. ARRIVAL
Eric Heisserer
(Paramount)
[/one_fifth]
[one_fifth]
4. HIDDEN FIGURES
Allison Schroeder, Theodore Melfi
(20th Century Fox)
[/one_fifth]
[one_fifth_last]
5. NOCTURNAL ANIMALS
Tom Ford
(Focus Features)
[/one_fifth_last]
İddialılar: Fences, Loving, Hacksaw Ridge
Uzak ihtimaller: Silence, Love & Friendship, Elle
Yarın: Gold Diggers & Oscar Podcast'in yeni bölümü.
Fatih Albayrak
23 Ocak 2017 at 09:00
Merhaba Umur Bey,sorumu mazur görün,Oscar adayları yarın saat kaçta açıklanacak belirlendi mi?
Umur
23 Ocak 2017 at 11:30
Yarın Türkiye saatiyle 16.15’de oscars.org adresinden canlı yayınla duyurulacak.