Oscar 2017

Oscar Rehberi ’16: En İyi Özgün & Uyarlama Senaryo

Yayınlandı

on

Oscar Rehberi’nde senaryo yazısına yine çok büyük bir yanılgıyı düzelterek başlamak istiyorum. Güzel dilimizin oyununa düşenler özgün senaryo kategorisi bahsedilince “özgün” kategorisini “nitelikleri bakımından benzerlerinden ayrı ve üstün” gibi algılayarak esasında kastedilmek istenenin ne olduğunu unutuyorlar. Kasıt elimizdeki senaryonun direkt bir film için yazılmış olduğunu belirtmek, daha evvel başka bir yerde kullanılmadığını, bir adaptasyon olmadığını göstermek. Zten bunun tam zıttı için de uyarlama senaryo dalı var. Yani romandan, oyundan, başka bir filmden, bir şekilde daha evvel kullanılmış, yazılmış ya da yayınlanmış materyali alarak filme adapte edenler bu başlığın altına giriyor. Mesela Moonlight bundan önce bir oyun olarak tasarlanmış ama sahneye konmayıp o senaryo sinemaya taşınmış. Fences, Broadway’de senelerce kapalı gişe oynamış ve şimdi de aynı senarist tarafından filme adapte edilmiş. Lion bir otobiyografiden, Arrival kısa hikayeden, Hidden Figures ise bir kitaptan türeme. Özgün senaryo adaylarının beşte beşi ise sıfırdan yaratılmış tekstler.

Bu açıklayıcı kısmı geçip tabii ki de yine yarışa, işin civcivli kısmına odaklanıyoruz. Manchester by the Sea’yi çok sevdiklerini bildiğimiz, Kenneth Lonergan’ı da epey sevip sayan Akademi üyeleri büyük bir ihtimalle özgün senaryo ödülünü usta senariste teslim edecek. La La Land burada ciddi bir risk tabii ki de. Ama nasıl ki biz La La Land’in güçlü tarafının senaryosu olmadığını biliyorsak, sektörün içerisinde dirsek çürütmüş insanların da bunu anlayabileceğini görebilmemiz lazım. The Artist yarışa çok daha büyük bir rüzgarla gelmiş, belki La La Land kadar adaylık alamamıştı. En nihayetinde senaryo ödülünü başkalarına kaptırdı. Bu sebeple La La Land’in rüyasından uyanacağımız, farklı bir sonuçla yüz yüze geleceğimiz bir kategori olduğuna inancım tam.

ÖZGÜN SENARYO
Kazanacak: Manchester by the Sea
Kazanabilir: La La Land
Kazanmalı: The Lobster
Aday olmalıydı: The Salesman

Uyarlama senaryo dalında durumlar biraz daha karışık. Sezon başında Moonlight özgün senaryo olarak başvurmuştu. Ödülü alamayacağını tam anladık derken Akademi bu metini uyarlama kabul ettiğini duyurdu yazının başında da belirttiğim durumdan ötürü. Tabii bir anda favoriye dönüştüğünü söyledik. Fakat şimdi de gişede en yüksek rakama ulaşmış En İyi Film adayı olarak Hidden Figures tehditiyle karşı karşıya. Ve üstelik sanılanın aksine siyahi lobisi Moonlight’la değil Hidden Figures’la yatıp kalkıyor. Ben tahminime çok da güvenmeyerek, sırf bir yerlerde risk aldım diyebilmek adına Hidden Figures diyorum bu yüzden. Yalnız aynı denklemin Fences için de kurulabileceğini ve hatta teknik branşlardan Arrival’a oy yağacağını da unutmamalı.

UYARLAMA SENARYO
Kazanacak: Moonlight
Kazanabilir: Hidden Figures
Kazanmalı: Moonlight
Aday olmalıydı: Elle

ÖZGÜN SENARYO

20TH CENTURY WOMEN

Mike Mills: İlk Oscar adaylığı.

HELL OR HIGH WATER

Taylor Sheridan: İlk Oscar adaylığı.

LA LA LAND

Damien Chazelle: Bu sene yönetmen kategorisindeki varlığını da sayarsak üçüncü Oscar adaylığı. Daha evvel Whiplash (2014) ile aday olmuş ama ödülü kazanamamıştı.

THE LOBSTER

Yorgos Lanthimos: İlk Oscar adaylığı.
Efthymis Filippou: İlk Oscar adaylığı.

MANCHESTER BY THE SEA

Kenneth Lonergan: Yönetmen dalındaki varlığını da eklersek dördüncü Oscar adaylığı. Bundan önce yine özgün senaryo kategorisinde You Can Count on Me (2001) ve Gangs of New York (2003) ile yarışmış Lonergan, ama Oscar’la buluşamamış.

UYARLAMA SENARYO

ARRIVAL

Eric Heisserer: İlk Oscar adaylığı.

FENCES

August Wilson: İlk Oscar adaylığı.

HIDDEN FIGURES

Alison Schroeder: İlk Oscar adaylığı.
Theodore Melfi: Filmin yapımcıları arasında yer aldığı için En İyi Film kategorisindeki yerini de ekleyince toplamda ikinci Oscar adaylığı.

LION

Luke Davies: İlk Oscar adaylığı.

MOONLIGHT

Barry Jenkins: Bu yıl En İyi Yönetmen dalına da giren Jenkins’in toplamda ikinci Oscar adaylığı.
Tarell Alvin McCraney: İlk Oscar adaylığı.

Yorum yazın...Cevabı iptal et

Exit mobile version