Oscar 2018

Oscar Rehberi ’17: En İyi Film

Yayınlandı

on

Ve geldik zurnanın zırt dediği yere… Bir tarafta Akademi’nin son yıllarda aldığı yeni üye alımları sayesinde hali hazırdaki herhangi bir ödül grubuna hiç benzemeyen, değişmiş ve değişmeye de devam eden profili var. Ki bu bir anlamda Moonlight’ın geçtiğimiz yıl aldığı zaferin önünü açtı. 7 bine yakın üyesi olan bir kurumu aldığınız 300 üyeyle tek bir senede değiştirebilmek mümkün değil. Fakat evvelden üye olanların da dünyadaki ve kendi endüstrilerindeki iklim değişikliklerine aldırış etmesiyle daha evvel fırsat tanınmamış sinemacılara kapılar açıldı. Diğer tarafta da hayranı kadar nefret edeni de bol olan filmin kıyıma uğradığı preferential, yani kademeli oylama sistemi var. Bu öyle bir sistem ki eğer bu dalın en az birincilik oyu alacak filmine oy verseniz bile pusulalar elden geçirilip, dağıtım yapıldıktan sonra son ikiye kalan yapımlardan hangisini daha üst sıraya koyduğunuz önem taşıyor. Yani birinci olamasanız dahi ikinci, üçüncü, en kötü beşinci sıraya yerleştirilecek yapımlar (bkz. Argo, Spotlight) kıymete biniyor.

Bu bilgiler ışığında bir ön eleme yapacak olursak… Darkest Hour ve The Post’un burada eski Akademi’ye temsilen bulunduğu aşikar. Hele ki The Post’un sadece iki dalda aday edilmiş olması, AMPAS adını almış oluşumun daha yenilikçi sinema dili görmek istediğinin işaretçisi. Alabildiği iki adaylık da belki bundan 10 sene sonra sağ olmayacak üyelerin sayesinde. Darkest Hour da asla vazgeçmedikleri geleneksel biyografi türünün temsilcisi. Yalnız The Theory of Everything örneğinde de olduğu gibi eli zayıf. Erkek oyuncu ve makyaj dallarının dışına taşabileceğini iddia etmek düpedüz saçmalık olur. Hele ki buranın kan kokan mücadelesinden sıyrılmasını hiç beklememek lazım.

Call Me by Your Name’in de daha geçtiğimiz yıl bir LGBT filminin kazanmış olması sebebiyle endüstrinin kendini asla borçlu hissetmediği bir yapım olduğunu idrak ettik artık. Meslek birliklerinden gelmeyen destek, filmin yönetmen ve yardımcı erkek oyuncu yarışlarının dışında bırakılması hayra alamet değil. Phantom Thread’in adaylığı ise biraz The Wolf of Wall Street meselesini hatırlatıyor. Sezonun en son izlenen Amerikan auteur işi belli bir kalibrenin üzerinde olması sayesinde ilk oylama dönemini başarıyla tamamlamış belli ki. Yalnız bunu büyük bir zafere dönüştürecek momentuma asla sahip olmadı. Bu noktada aldığı adaylıkların tek başına bir ödül olduğu bile iddia edilebilir.

Geliyorum Dunkirk’e… Sezon boyunca belli başlı Oscar tahmincileri tarafından büyük bir ısrarla En İyi Film kategorisinin favorisi olduğu öne sürüldü. Yalnız bu gözlemi haklı çıkaran bir kanıt asla geçmedi elimize. Ne PGA, ne DGA, ne de diğer majör meslek birliklerinden ödülle ayrılmadı. Kurgucular ile ses sendikalarının ödül vermesine de çok büyük anlamlar yüklemenin anlamı olmadığını düşünüyorum. Ve en önemlisi belli bir nabız yaratamadığı gibi Akademi’nin en kalabalık branşlarından, oyuncular ve senaristler, adaylık alamamış olması Dunkirk’in elini bir kat daha zayıflatıyor. Öyle ki muhtemel zaferlerini (kurgu, ses kurgusu, ses miksajı) rakiplerine kaptırma ihtimalini bile konuşur olduk.

Lady Bird’ü de tıpkı Dunkirk gibi elemek gerektiğini düşünüyorum iş En İyi Film tahminlerine gelince. Laurie Metcalf ve çok zorlarsam özgün senaryo ulaşabileceği ödüller arasında bulunsa da belli belirsiz bir tepki var endüstride. Etrafında bir anne – kız ilişkisi görmeden büyümüş koca koca adamlar ve hatta kadınlar Greta Gerwig’in, bana göre kağıda ve oradan da perdeye dökmesi zor öyküsünü “basit” buluyor. Phantom Thread meselesinde olduğu gibi Greta’nın adaylıkları da birer ödül muamelesi görecek kısacası. Geceden eli boş dönme olasılığı hâlâ gündemde. Bütün elemeleri yaptıktan sonra ise elimizde üç film kalıyor: The Shape of Water, Get Out ve Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Ben The Shape of Water’ın bu saydığım diğer iki yapımdan geride olduğu konusundaki ısrarlarımı sürdürüyorum. Evet, Del Toro’nun yönetmen dalında Oscar alacağının hepimiz farkındayız. Fakat en çok adaylık alan her film buradan büyük zafere sürükleniyormuş gibi bir algı mevcut Oscar ile haşır neşir olanlarda, bilmem neden. Halbuki American Hustle’dan The Curious Case of Benjamin Button’a ve hatta La La Land’den The Revenant’a bu hüsranı yaşayan sayısız “teknik harika” gördük. Genel bir hesaba vurduğunuzda da The Shape of Water’ın ödüle kavuşma ihtimalinin bulunduğu ne kadar az kategori olduğunu görüyorsunuz. Del Toro böyle düşündüğünüzde yılın Ang Lee’si oluyor. Zayıf yönetmen yarışında kimin daha çok mesai harcadığına inanıyoruzla sırası gelmişken verelim arasında bir yerlerde.

Diğer taraftan Three Billboards Outside Ebbing, Missouri resmen sezonu sildi süpürdü. SAG’den toplu performans ödülü, BAFTA ve Altın Küre’de mühim zaferler, aday olması beklenen her meslek birliğinin de eksiksiz konuğu oldu. Üstelik internet üzerinde filmin sorunlu yanları sürekli gündeme getirilse de endüstriden insanlarla yapılan röpörtajlarda bunun umursanmadığını ve hatta oy vermeleri için resmen itici bir güç olduğunu gördük. Fakat Get Out’un da yılın zeitgeist filmine dönüştüğü gerçeği inkar edilecek gibi değil. Tek handikap, Amerikan üyeler haricinde bilhassa okyanusun bu tarafında pek bir şey ifade etmemesi. Evrensel olabilecek bir içeriği yok ve korku türünün örneği olması da janrın Akademi’nin geçmişindeki talihi düşünüldüğünde çeşitli sorgulamalara yol açıyor.

Dolayısıyla şöyle bir toparlayıp şu dokuzluya baktığımda rahatça Three Billboards’un ödül alacağını söyleyebiliyorum sanırım. La La Land’in geçen sene yaşadığı hüsran hepimizi şüpheci tahmincilere dönüştürdü. Dolayısıyla bu tuzağa düşmeyip, sanki Moonlight hiç sürpriz yapmamış gibi Get Out uzaktan göz kırpsa da Three Billboards’u tahmin listemin zirvesinden indirmeyeceğim.

Kazanacak: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Kazanabilir: Get Out
Kazanmalı: Call Me by Your Name
Aday olmalıydı: Başlarsam susmam… En azından The Post, Darkest Hour ve The Shape of Water’ın bu kategoride yeri olmadığını söyleyeyim bari.


CALL ME BY YOUR NAME

Peter Spears, Luca Guadagnino, Emilie Georges, Marco Morabito: Dördünün de ilk Oscar adaylığı.

DARKEST HOUR

Tim Bevan: Beşinci Oscar adaylığı. Henüz Oscar’ı yok.

  • 2014: Film | The Theory of Everything (Birdman kazandı.)
  • 2012: Film | Les Misérables (Argo kazandı.)
  • 2007: Film | Atonement (No Country for Old Men kazandı.)
  • 1998: Film | Elizabeth (Shakespeare in Love kazandı.)

Eric Fellner: Altıncı Oscar adaylığı. Hiç ödülü yok.

  • 2014: Film | The Theory of Everything (Birdman kazandı.)
  • 2012: Film | Les Misérables (Argo kazandı.)
  • 2008: Film | Frost/Nixon (Slumdog Millionaire kazandı.)
  • 2007: Film | Atonement (No Country for Old Men kazandı.)
  • 1998: Film | Elizabeth (Shakespeare in Love kazandı.)

Lisa Bruce: İkinci Oscar adaylığı. Ödülü mevcut değil.

  • 2014: Film | The Theory of Everything (Birdman kazandı.)

Anthony McCarten: Üçüncü Oscar adaylığı. Neyse ki Oscar’ı yok.

  • 2014: Film | The Theory of Everything (Birdman kazandı.)
  • 2014: Uyarlama Senaryo | The Theory of Everything (The Imitation Game kazandı.)

Douglas Urbanski: İlk Oscar adaylığı.

DUNKIRK

Christopher Nolan: Ayrıca En İyi Yönetmen dalında da yarışan Nolan’ın toplamda beşinci Oscar adaylığı. Henüz Oscar’ı yok.

  • 2010: Film | Inception (The King’s Speech kazandı.)
  • 2010: Özgün Senaryo | Inception (The King’s Speech kazandı.)
  • 2001: Memento | Özgün Senaryo (Gosford Park kazandı.)

Emma Thomas: İkinci Oscar adaylığı. İlk Oscar deneyimi galibiyetle sonuçlanmamış.

  • 2010: Film | Inception (The King’s Speech kazandı.)

GET OUT

Jason Blum: İkinci Oscar adaylığı. Galibiyete henüz tadamadı.

  • 2014: Film | Whiplash (Birdman kazandı.)

Jordan Peele: Bu sene En İyi Yönetmen ve En İyi Özgün Senaryo dallarıyla birlikte toplamda üç adaylık alan Peele’in ilk Oscar mücadelesi olacak.

Edward H. Hamm Jr. & Sean McKittrick: İkisinin de ilk Oscar adaylığı.

LADY BIRD

Scott Rudin: Dokuzuncu Oscar adaylığı. Bir Oscar’ı var.

  • 2016: Film | Fences (Moonlight kazandı.)
  • 2014: Film | The Grand Budapest Hotel (Birdman kazandı.)
  • 2013: Film | Captain Phillips (12 Years a Slave kazandı.)
  • 2011: Film | Extremely Loud & Incredibly Close (The Artist kazandı.)
  • 2010: Film | The Social Network (The King’s Speech kazandı.)
  • 2010: Film | True Grit (The King’s Speech kazandı.)
  • 2007: Film | No Country for Old Men (KAZANDI)
  • 2002: Film | The Hours (Chicago kazandı.)

Eli Bush & Evelyn O’Neill: İkisinin de ilk Oscar adaylığı.

PHANTOM THREAD

JoAnne Sellar & Daniel Lupi: PTA’in yanından ayırmadığı yapımcıları ikinci kez Oscar’a aday oluyor. Ve ne yazık ki ilkini de kazananmışlardı.

  • 2007: Film | There Will Be Blood (No Country for Old Men kazandı.)

Paul Thomas Anderson: Bu sene En İyi Yönetmen kategorisinde de filmin yapımcılarından biri olduğu için yer alan PTA’in sekizinci Oscar adaylığı. Ve hâlâ ödülü yok!

  • 2014: Uyarlama Senaryo | Inherent Vice (The Imitation Game kazandı.)
  • 2007: Film | There Will Be Blood (No Country for Old Men kazandı.)
  • 2007: Yönetmen | There Will Be Blood (Coen Kardeşler, No Country for Old Men kazandı.)
  • 2007: Uyarlama Senaryo | There Will Be Blood (No Country for Old Men kazandı.)
  • 1999: Özgün Senaryo | Magnolia (American Beauty kazandı.)
  • 1997: Özgün Senaryo | Boogie Nights (Good Will Hunting kazandı.)

Megan Ellison: Dördüncü Oscar adaylığı. Hâlâ Oscar’ı yok.

  • 2013: Film | American Hustle (12 Years a Slave kazandı.)
  • 2013: Film | Her (12 Years a Slave kazandı.)
  • 2012: Film | Zero Dark Thirty (Argo kazandı.)

THE POST

Amy Pascal: İlk Oscar adaylığı.

Kristie Macosko Krieger: İkinci Oscar adaylığı. Daha evvel yarıştığında ödülle buluşamamış.

  • 2015: Film | Bridge of Spies (Spotlight kazandı.)

Steven Spielberg: On yedinci Oscar adaylığı. Üç Oscar’ı var. Ayrıca 1987’de Irving G. Thalberg Özel Ödülü’ne de layık görülmüş.

  • 2015: Film | Bridge of Spies (Spotlight kazandı.)
  • 2012: Film | Lincoln (Argo kazandı.)
  • 2012: Yönetmen | Lincoln (Ang Lee, Life of Pi kazandı.)
  • 2011: Film | War Horse (The Artist kazandı.)
  • 2006: Film | Letters from Iwo Jima (The Departed kazandı.)
  • 2005: Film | Munich (Crash kazandı.)
  • 2005: Yönetmen | Munich (Ang Lee, Brokeback Mountain kazandı.)
  • 1998: Film | Saving Private Ryan (Shakespeare in Love kazandı.)
  • 1998: Yönetmen | Saving Private Ryan (KAZANDI)
  • 1993: Film | Schindler’s List (KAZANDI)
  • 1993: Yönetmen | Schindler’s List (KAZANDI)
  • 1985: Film | The Color Purple (Out of Africa kazandı.)
  • 1982: Film | E.T. the Extra-Terrestrial (Gandhi kazandı.)
  • 1982: Yönetmen | E.T. the Extra-Terrestrial (Richard Attenborough, Gandhi kazandı.)
  • 1981: Film | Raiders of the Lost Ark (Chariots of Fire kazandı.)
  • 1977: Film | Close Encounters of the Third Kind (Annie Hall kazandı.)

THE SHAPE OF WATER

Guillermo del Toro: Bu yıl yönetmen ve senarist olarak da yarışan Del Toro daha evvel sadece bir kez adaylık almış ve onda da galibiyetle buluşamamış.

  • 2006: Özgün Senaryo | Pan’s Labyrinth (Little Miss Sunshine kazandı.)

J. Miles Dale: İlk Oscar adaylığı.

THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI

Martin McDonagh: Bu sene özgün senaryo dalında da yarışacak olan McDonagh’ın toplamda dördüncü Oscar adaylığı. Bir Oscar’ı var.

  • 2008: Özgün Senaryo | In Bruges (Milk kazandı.)
  • 2005: Kısa Film | Six Shooter (KAZANDI)

Graham Broadbent & Peter Czernin: İkisinin de ilk Oscar adaylığı.

Yorum yazın...Cevabı iptal et

Exit mobile version