Eleştiri
Geber! – Kill: Elimi Kana Buladıysam Ne Olmuş
Kill’in bu derece büyük yankı uyandırmasının temel sebebi klasik Bollywood yapımlarından farklı bir yöne kırması direksiyonu. Gerçek aşkını kurtarmak için canını dişine takan esas oğlan popülasyonunun hat safhada olduğu bir endüstriden çıkma. Ama titizce çalışıldığı her hâlinden belli dövüş koreografilerine sahip, beklenmeyeni yapmaktan, sayısız cana kıymaktan, vagonlarda oluk oluk kan akıtmaktan yılmayan bir film çıkararak benzerlerinen ayrılıyor. Büyük bir kısmı tek mekanda geçen Kill, seyircisini belli bir şiddet dozuna alıştırdıktan sonra ilk bir saatinin sonunda vites artırıyor üstelik. İyilerde adam öldürmeyeyim kaygısı yok, kötülerde de yoldaşı ölünce aldırış etmeyen saf canilik. Her klişe detay minik revizyonlara uğramış, modifiye edilmiş hatta. Sadece Bollywood geleneksel gişe sinemasının sınırlarıyla değil, uluslararası ana akım kodlarıyla da oynuyor.
Göz boyayan sözde yenilikçiliğinin altını biraz oyduğunuzda başka bir şeyle karşılaşmıyor olmamız, Türkiye’de “Geber!” adıyla vizyona giren Kill’in en büyük handikapı. ABD sınırlarından çıktığımızda sahneye başarılı bir şekilde konmuş ve üstün bir biçimde kameraya alınmış dövüş koreografilerine rastlamadığımız için keyifle karşılıyoruz. Ancak bunu hızlıca tekrara düşürüyor Kill. Esas kahramanının milliyetçi ve militarist geçmişini aşamıyor mesela. Zengin ailenin kızına gönlü kayan oğlanımızın halktan gelmeliğini, hedefini şaşırmış haydut Peter Pan’le bir kontrast olabilirmiş gibi üst üste bindirip epey de bocalıyor hatta. Bu karakter sadece yok etmek için var, orasını anladık da perdeyi aralayınca daha büyük bir düşmana indiremiyor mu mesele o yumruklarını? Bu adaletsiz düzendeki hiçbir ayrıcalıklının boynunu kırmak aklına gelmiyor mu ya da? Üstelik geçtiği topraklarda sosyal adaletsizliğin tadına en fazla bakan kesim kadınlarken ve ana kadın karakterinin hikâyesi söz sahibi olmadığı evliliğinden beden sınırlarını ihlal eden trendeki saldırıya kadar pek çok başlıkta bugünle parallelik gösterirken, hep gözlerini kapatıyor film.
Tüm bu yarı gerçekçi kahraman hikâyesinde fizik kurallarını zorlayan aksiyon denemelerini, şansın bir şekilde yaver gitmesini, kötülerin de iyilerin de düşüp düşüp dirilmesini bir kenara koysak dahi bayat aile melodramının arka plana yerleştiği kimyasız romans için heyecanlanmak bir hayli zor. Belki bypass görevi gören ölümle, çoğu aksiyonun cesaret edemediğini yaptığı için takdir ederek Nikhil Nagesh Bhat’ın sonraki filmini takipte kalmalı. Ama RRR’dan Jallikattu’ya, 21. yüzyılda simasını değiştiren ülke sinemasına bıraktığı iz gürültü yapmaya değer mi emin olamıyorum.