Oscar 2025

97. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri: Part I

Yayınlandı

on

Kimileri Oscar Boy ismini uzun yıllardır kullandığım için Oscar Töreni’ni iple çekiyorum sansa da esas bayramım adayların açıklandığı o mübarek gün. Aylardır süren sohbetlerimizin bir anlam kazandığı, bütün gizemin ortadan kalktığı bu şahane güne varmamıza çok az kaldı. Önce 17’sini bekledik, Los Angeles yangınları sebebiyle tarih 19’una ertelendi. Son olarak da Akademi kesin bir kararla 23’ünü işaret etti. Ve şimdi hep birlikte Perşembe günü TSİ 16.30’da AMPAS’ın resmi Youtube kanalının başına dikilmeyi bekliyoruz. Alternatif izleme yöntemlerine de şu linkten ulaşabilirsiniz.

Uzun yolculuğumuzun en önemli durağına varmadan evvel tabii ki de son tahminleri yaparak sizleri olası sürprizlere ve üzecek ihtimallere hazırlamam gerek. Yine her sene olduğu gibi üç parça şeklinde, bugün, yarın ve Salı günü Oscar Boy’da dır dır konuşacağım. Esas meseleye girmeden evvel de kartlarımı açık oynayayım ve 2008’den beri aday tahminlerinde nasıl sonuçlar çıkardığımın istatistiklerini paylaşayım dedim. Önce bir bana ne kadar kulak vermeniz lazım, göz atalım:

  • 2023: %73 (Tamamı) | %76 (Kısalar hariç) | %82,5 (Büyük 8 kategori)
  • 2022: %75,2 (Tamamı) | %77,5 (Kısalar hariç) | %86,3 (Büyük 8 kategori)
  • 2021: %70,4 (Tamamı) | %76 (Kısalar hariç) | %77,5 (Büyük 8 kategori)
  • 2020: %79,5 (Tamamı) | %81,4 (Kısalar hariç) | %88,4 (Büyük 8 kategori)
  • 2019: %74,5 (Tamamı) | %77,6 (Kısalar hariç) | %78,6 (Büyük 8 kategori)
  • 2018: %75,3 (Tamamı) | %77,5 (Kısalar hariç) | %85 (Büyük 8 kategori)
  • 2017: %72,7 (Tamamı) | %75,5 (Kısalar hariç) | %77,3 (Büyük 8 kategori)
  • 2016: %77  (Tamamı) | %80,3 (Kısalar hariç) | %85 (Büyük 8 kategori)
  • 2015: %72 (Tamamı) | %69,9 (Kısalar hariç) | %72,5 (Büyük 8 kategori)
  • 2014: %76,2 (Tamamı) | %76,2 (Kısalar hariç) | %80 (Büyük 8 kategori)
  • 2013: %74,1 (Tamamı) | %74,1 (Kısalar hariç) | %83,6 (Büyük 8 kategori)
  • 2012: %67,7 (Tamamı) | %67,7 (Kısalar hariç) | %71,1 (Büyük 8 kategori)
  • 2011: %67,1 (Tamamı) | %67,1 (Kısalar hariç) | %75,9 (Büyük 8 kategori)
  • 2010: %78 (Tamamı) | %78 (Kısalar hariç) | %88,8 (Büyük 8 kategori)
  • 2009: %77,3 (Tamamı) | %77,3 (Kısalar hariç) | %88,8 (Büyük 8 kategori)
  • 2008: %71,7 (Tamamı) | %71,7 (Kısalar hariç) | %77,5 (Büyük 8 kategori)

2020’deki başarımı tekrar etme umuduyla meseleye girelim… 97. Akademi Ödülleri öncesi WGA ve SAG’in grevlerinin yarışı epey cılızlaştırdığını söylemem gerek. O yüzden hiç sevmediğimiz filmler (öhöm Emilia Pérez) beklediğinizin üzerinde başarılar elde ederse şaşırmayın. Zate sezon bizi buna hazırladı ama ben biraz daha yumuşatmaya çalışacağım tepkilerinizi. Benim gibi derin nefesler alıp, bir sonraki ödül sezonunu beklemeye koyulacaklara şimdiden kolay gelsin. Hadi azıcık sinirlerimizi bozalım. Başlıyoruz…

ÖZGÜN MÜZİK

2019’dan bu yana belli kategorilerde kısa listelerini duyuran Akademi, özgün müzik dalındaki yarışı 20 filme düşürmüştü zaten. Dune: Part Two’nun yeterli miktarda orijinal beste barındırmaması sebebiyle diskalifiye olması da kategoride bir koltuğu boşaltmış oldu. BAFTA, Critics’ Choice ve Altın Küre adaylarıyla birlikte Besteciler ve Söz Yazarları Birliği’nin (SCL) listelerine de göz atarak tahmin yaptığımız kategoride herkes The Brutalist ya da Conclave‘den bir zafer bekliyor. Bu iki yapımdan hangisinin evine Oscar’ı götüreceğini konuşmak için daha çok vaktimiz olacak. Asıl mesele zirvedeki iki besteciye kimlerin eşlik edeceği.

Tamamı yeni ve özgün parçalardan oluşan bir müzikal olmasının avantajıyla Emilia Pérez, iyi geçen sezonunu sayısız Oscar adaylığıyla taçlandırmaya hazırlanıyor. Burası da rahatlıkla adaylık koparacağı bir kategori gibi. The Wild Robot da diyalogdan çok müziklere yaslanan bir yapım olmasının ekmeğini yiyecek. Kris Bowers, olabilecek her yere aday olarak geldi buralara. Tek şüphe duyduğum tahminim Challengers. Trent Reznor ve Atticus Ross ikilisi daha evvel 3 defa Oscar’a aday olsa da, her seferinde diğer kategorilerde de iddiası bulunan yapımlarla (Soul, Mank, The Social Network) aday edilmişti. The Girl with the Dragon Tattoo‘yla bile dışarıda kalmışlarken Challengers‘a fazla mı güveniyoruz acaba? Hele ki BAFTA’nın 10 yapımdan oluşan uzun listesine bile kalamadığını düşününce insanın bu tahminden bütünüyle vazgeçesi geliyor. Ama sıkıntı şu ki, alternatifler pek zayıf.

Pedro Almodóvar’ın yol arkadaşı Alberto Iglesias’a her daim bonkör davranan Akademi, The Room Next Door‘la bir sürpriz yapabilir. Bu branşın güvenli limanlara yanaşmak gibi bir alışkanlığı var. Ancak filmin başka tek bir kategoride anılmaması tekil adaylık çıkarmasının önünü tıkayabilir. Nosferatu‘nun BAFTA adaylığı da kafamı karıştırmıyor değil. Ancak Iglesias için avantaj olan, Nosferatu‘nun bestecisi Robin Carolan için de dezavantaj. Çünkü yeni isimlere kucak açarken temkinli davranan bir branş oyluyor bu dalı. Tabii belki de uzaklarda aramamamız gerekiyordur saadeti. Bütün tembellikleriyle Stephen Schwartz’ın ikonik şarkılarının arasında boşlukları dolduran John Powell (Wicked) bestelerine sığınabilirler.

Tahminlerim: Conclave (Volker Bertelmann), The Brutalist (Daniel Blumberg), Emilia Pérez (Clément Ducol & Camille), The Wild Robot (Kris Bowers), Challengers (Trent Reznor & Atticus Ross)
Alternatifler: The Room Next Door (Alberto Iglesias), Nosferatu (Robin Carolan), Wicked (John Powell)


ÖZGÜN ŞARKI

Özgün şarkı kategorisinde de elimizde 15 parçalık bir liste vardı ama bu sonrasında 14’e düştü. Çünkü Better Man‘de yer alan “Forbidden Road”un film var olmadan evvel yazıldığı ortaya çıkınca AMPAS da kuralları gereği şarkıyı değerlendirmeden çıkardı. Yine bir koltukluk ekstra yerimiz var kısacası. Hemen Emilia Pérez‘le başlayalım tahminlere… Sektörün inanılmaz pozitif reaksiyonlar verdiği yılın müzikali iki özgün parçayla yarışıyor. “El Mal” ve “Mi Camino” çok şanslılar. Çünkü bu sene ne James Bond filmi var, ne listeleri alt üst etmiş bir hit, ne de sosyal mesajıyla Akademi üyelerini avcunun içine alacak bir parça. İkisinden biri net bir şekilde Oscar’la buluşacak.

Emilia Pérez‘i takiben tabii ki de 15 defa Oscar’a aday olup 15’inde de kaybeden ve asla vazgeçmeyen Diane Warren’ın imzasının olduğu “The Journey”i anmamız gerekiyor. Netflix kitaplığından izleyebileceğiniz yeni Tyler Perry filmi The Six Triple Eight için bestelenen şarkı, branş üyeleri Warren’a her daim pek iyi davrandığı için rahat bir adaylık alacak. Biraz akıllı davranıp bu kampanyaya iyi para yatırsalardı Emilia Pérez‘in vasat şarkılarından oy bile çalabilirlerdi bence. Ama şu saatten sonra biraz zor. Warren da AMPAS’dan Onur Ödülü almasıyla sakinlemiş olacak ki, çok agresif bir kampanya yürütmüyor ilk kez.

Kalan koltuklar için ben The Wild Robot‘un “Kiss the Sky”ından pek ümitliyim. Yine Netflix bünyesinden Will & Harper‘da dinlediğimiz, üstelik Saturday Night Live ile sevdalandığımız Kristen Wiig’e bir Oscar adaylığı getirecek “Harper and Will Go West” de epey iddialı açıkçası. “Husavik” ve “Everything Is Awesome” gibi delilikleri aday etmiş bir Akademi, Wiig’in tatlı ve sıradışı şarkısını da kucaklar diye düşünüyorum. Ama Sing Sing‘in yürek dağlayan parçası “Like A Bird” ve saydığım deliliklere bir adım daha yakın diyebileceğim “Compress/Repress” (Challengers) için de umutlar tükenmiş değil.

Tahminlerim: El Mal (Emilia Pérez), Mi Camino (Emilia Pérez), The Journey (The Six Triple Eight), Kiss the Sky (The Wild Robot), Harper and Will Go West (Will & Harper)
Alternatifler: Like a Bird (Sing Sing), Compress/Repress (Challengers), Winter Coat (Blitz)


SES

Los Angeles’daki yangınlarla birlikte adayların açıklanma tarihi ertelendiği gibi ses, makyaj & saç tasarımı ve görsel efekt kategorileri için yapılan dallanma seçmeleri/gösterimlerinin Los Angeles ayağı iptal edildi. Bu da The Creator‘dan Ex Machina‘ya pek çok sürpriz ihtimali barındıran adayın önünü tıkıyor. Alien: Romulus gibi aday adaylarının şansının ne olacağını kestirmekte güçlük çekiyor ve tahminlerime almaya da çekiniyorum bu sebeple. Yalnız New York ve Londra’da kısa listeye kalan yapımların sunumlarını gerçekleştirdiğini belirtmek gerek.

Neredeyse pek çok dalda olduğu gibi sönük bir yıl geçiren ses kategorisinde Dune: Part Two‘ya üç tane çalgılı çengili film eşlik edecek gibi. Wicked, A Complete Unknown ve CAS (Cinema Audio Society) adaylığını kaçırmış olmasına rağmen Emilia Pérez. MPSE’deki (Motion Picture Sound Editors) yokluğuna hiç aldanmayın. Zaten uluslararası yapımları ana kategorilerinde ağırlamamak gibi bir kuralları var. Yine de şu ana kadar saydığım yapımlar arasında en zayıf olanı. Iskalarsa şaşırmayacağım.

Son koltuk için Gladiator II en güvenli seçenek gibi gözükse de geçen sene Napoleon‘a nasıl nanik çektiklerini unutamıyorum. Deadpool & Wolverine‘in endüstrinin ses ödüllerinden aldığı destek, The Wild Robot‘un ses ekibinde bu branşın favorisi olan isimlerin yer alması ve Blitz‘in BAFTA adayı ses tasarımı, Alien: Romulus‘la birlikte çok iddialı seçenekler esasında. Hangisinin yeteri kadar birincilik oyu alabileceğine dair net konuşmak ise bir hayli zor.

Tahminlerim: Dune: Part Two, Wicked, A Complete Unknown, Emilia Pérez, The Wild Robot
Alternatifler: Gladiator II, Alien: Romulus, Deadpool & Wolverine, Blitz


ULUSLARARASI FİLM

Yine 15 filmlik zengin bir liste var önümüzde, Türkiye’nin bir kez daha yer almadığı. Emilia Pérez, ne yazık ki bu kalabalığın açık ara favorisi. Utanç verici adaylıklarından ödüle dönüştüreceği kategorilerin başında geliyor En İyi Uluslararası Film. Hindistan, All We Imagine as Light‘ı göndermiş olsaydı başka bir şey konuşur muyduk çok merak ediyorum. Yani en azından aklı başında olan üyelerin doğru yola sapacağını düşünmek istiyorum galiba hâlâ. Neyse ki uzaktan da olsa Emilia Pérez‘i son dakikaya kadar zorlayabilecek, Audiard’ın filmine oy vermek istemeyenlerin kaçacağı bir seçenek var: I’m Still Here. Fernanda Torres’in Altın Küre zaferi sonrası anlatı öyle bir değişti ki bu filmin başka sürprizler yapma ihtimaline de açtık kollarımızı.

Fransa ve Brezilya’yı takiben Almanya’yı da The Seed of the Sacred Fig ile aday olarak göreceğimiz kesin diye düşünüyorum. Cannes’da fitili ateşlenen anlatısı çok alevlenmese de bu dalda adaylık almasına yetecek. Neon bütün odağını Anora‘ya vermeseydi neler olurdu merak etmiyor değilim tabii. Bundan sonrasında ise ben Akademi’nin geçen seneki tembelliğinden ilham alarak hareket ettim. Uluslararası film dalında oylama bütün üyelere açıldığından beri ufak bir popülerlik yarışı dönüyor zaten. Neredeyse 2015-2016’dan beri büyük festivallerden birinde prömiyer yapmamış ya da haricinde büyük bir ödül sezonu başarısıyla buraya gelmeyen filmleri aday etmiyorlar. Dolayısıyla İrlanda sevdalarını iki gün önce fark ettiğimiz AMPAS, Kneecap‘i ve “yabancı dil” denilince ilk akla gelen film olmamasına rağmen müthiş bir sezon geçiren Flow‘u aday edecekmiş gibi geliyor bana.

Bu konsensüs beşlisine alternatif üç filmimiz var elimizde. Görüntü yönetimi dalında da boy göstermesi mümkün olan The Girl with the Needle genel izleyici tarafından beğeniliyor. Vermiglio, merdiveni ağır ağır çıkanlardan biri olmasına rağmen Altın Küre adaylığı sayesinde radara girdi. Esas sürpriz potansiyeline ise How to Make Millions Before Grandma Dies sahip. Bu filmi izleyip de hüngür şakır ağlamayacak tek bir kişi olmadığı için Flow‘un yerini alması beni hiç şaşırtmaz doğrusu.

Tahminlerim: Emilia Pérez (Fransa), I’m Still Here (Brezilya), The Seed of the Sacred Fig (Almanya), Kneecap (İrlanda), Flow (Letonya)
Alternatifler: How to Make Millions Before Grandma Dies (Tayland), The Girl with the Needle (Danimarka), Vermiglio (İtalya)


ANİMASYON

Geçtiğimiz yıl animasyon dalında tahmin yaparken ne kadar zorlandıysak bu sene de o kadar kolay işimiz. Zaten yarışın iki film arasında döndüğünü artık yedi cihan biliyor. The Wild Robot ve Flow oyların büyük bir kısmını toplayacak. O kadar iyi bir sezon geçirdi ki ikisi de, aday olmalarını beklediğimiz tek bir yerde bile ıskalamadılar ve darbe almadan buralara kadar geldiler. Branşın büyük bir kısmını Disney ve Pixar çalışanları oluşturduğu için Inside Out 2‘nin da rahatça aday olacağı kesin. Ama ilk film gibi bir zafer ihtimali yok ufukta, onu not düşeyim.

Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl, Aardman Stüdyoları’na her daim hakkını teslim etmiş Akademi için biçilmiş kaftan. Kısa animasyon dalında bile ağırladıkları franchise’ın önü açık. Meslek derneklerinden yeteri kadar destek görmeyen Memoir of a Snail da en büyük rakibi Moana 2‘nin gerçek bir hayal kırıklığı olmasından faydalanarak alacak ilk beşteki yerini. Çok net bir yarışa ev sahipliği yapacak dalda açıkçası tek bir sürpriz beklemediğimizi ve bu beşlinin dışında aday olabilecek herhangi bir yapımın büyük şok yaratacağını da söyleyeyim.

Tahminlerim: The Wild Robot, Flow, Inside Out 2, Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl, Memoir of a Snail
Alternatif: Moana 2


BELGESEL

Geçtiğimiz sene 5 adaydan sadece 2’sini doğru tahmin ettiğimi düşününce esasında bu dala hiç girmemem lazım. Fakat herkesi şaşırtmayı seven ve iç dinamiklerini çözemediğimiz bir Akademi branşı oldukları için kişisel başarısızlığıma çok da takılmamam gerekiyor sanıyorum ki. Ve son yıllarda uluslararası üyesi en çok artan branş olabilirler. Bunu son birkaç senedir çıkardıkları aday listelerine baktığımızda daha iyi anlıyoruz. Sadece şundan çok eminiz; Hollywood’un Filistin meselesinde bir omurgası olmaması ve film bir türlü Amerika’da dağıtımcı bulamamasına karşın No Other Land mutlak favori. Aday da edilecek, ödülü de koşulsuz şartsız kazanacak.

Ben bu “uluslararası” hâllerine uygun tahminler yapmak istiyorum o yüzden bu yıl. Bu sebeple de olağan şüphelilerden Will & Harper‘ı tüm sezon yapmadığım gibi, final noktasında da tahminlerime almayacağım. American Symphony ve Still: A Michael J. Fox Movie‘nin başına gelenler apaçık ortada. Yenilikçi tavrı ve daha enternasyonel bir karşılığı olmalarının sayesinde Soundtrack to a Coup d’Etat, Dahomey ve Black Box Diaries, tam da bu yeni profile cuk oturan filmler. Bunlara ilaveten ise neredeyse bütün belgesel ödüllerine aday edilen ve daha önemli hissettiren Sugarcane‘i de zirveye ortak olarak aldım listeme. Fakat izledikten sonra kısa metraja sığabilecek yapısının biraz kafamı karıştırdığını itiraf etmem gerek. Amerikalı kurumlara güvenerek hata ediyor olabilirim bu tahminle.

Tahminlerim: No Other Land, Sugarcane, Soundtrack to a Coup d’Etat, Dahomey, Black Box Diaries
Alternatifler: Porcelain War, Queendom, Daughters

Yorum yazın...Cevabı iptal et

Exit mobile version